Ter gelegenheid van z’n tienjarig bestaan schetst LeaseTrader een beeld van de toekomst waarin zakelijk rijders op elk gewenst een leaseauto kunnen bestellen, een leaseauto ‘on demand’ dus. Nu al kijkt het mkb steeds vaker naar een tussenvorm van langlopende leasecontracten (die weinig flexibiliteit bieden) en shortlease, dat veelal als te duur wordt beschouwd. Alleen als een auto fiscaal gunstig is, wordt voor een langlopend contract gekozen om zo lang mogelijk te kunnen profiteren van de fiscale voordelen. De trend naar kortere contracten is volgens Wilbert Philippo een opmaat naar een tijdperk waarin mensen uitsluitend een leaseauto bestellen als ze hem daadwerkelijk nodig hebben. "Je ziet nu al dat mobiliteitsvormen enorm snel aan het veranderen zijn", signaleert hij. "Car sharing wordt steeds populairder en dat zal alleen nog maar gaan toenemen, de jongere generatie hecht immers niet meer aan bezit." Daarnaast denkt Philippo dat de overheid de eigen auto in de komende jaren steeds zwaarder zal gaan belasten, om car sharing een duwtje in de rug te geven. Ook de conventionele deelauto is volgens hem echter slechts een tussenstation. "Als partner van Google volgen we de ontwikkelingen met de volledig automatisch rijdende auto op de voet", aldus Philippo. "De Google Auto mag inmiddels al in drie Amerikaanse staten de weg op en deze autonome auto heeft heel veel potentieel. De auto komt voorrijden op het door jou gewenste tijdstip en brengt je naar je bestemming terwijl je bijvoorbeeld zit te werken." Volgens Google is door deze efficiënte vorm van autodelen nog maar 10 procent van de auto’s nodig die wereldwijd rondrijden. "Dat zal leiden tot minder files, er is minder geld nodig voor de aanleg van wegen en de milieubelasting wordt lager", zo stelt Shercinio Ware, operationeel manager bij LeaseTrader. "Het zorgt er ook voor dat leasemaatschappijen in de nabije toekomst geen eigenaar meer zijn van auto’s, maar van mobiliteitsoplossingen."

On demand

De zelfrijdende auto klinkt wellicht nog als verre toekomst, maar volgens Philippo zal het over een jaar of tien realiteit zijn. "De techniek is er in feite, die moet alleen nog klaar worden gestoomd voor massaproductie", zegt hij. "De doorontwikkeling van de techniek zal nog een jaar of drie vergen, voor de aanpassing van wet- en regelgeving gaat vermoedelijk meer tijd vergen." Het gebruik van de Google Auto zal worden gekoppeld aan Uber, waarin Google recentelijk fors investeerde. De app die dit bedrijf aanbiedt koppelt passagiers aan taxichauffeurs, klanten kunnen ‘on demand’ een taxi bestellen en aangeven waar ze opgehaald willen. Daarnaast wordt Uber steeds vaker gebruikt voor carpoolen. Deze dienst is inmiddels wereldwijd in veertig steden beschikbaar, waaronder Amsterdam. In combinatie met de Google Auto kan het Uber-concept volgens Ware niet alleen kosten besparen en de CO2-uitstoot verlagen, het is volgens hem ook een betrouwbaardere mobiliteitsvorm.

Intermediair

Mede in het licht van deze ontwikkelingen gaat de rol van de leasemaatschappij ingrijpend veranderen, zo denkt Philippo. "De leasemaatschappij wordt steeds meer een soort intermediair, die de auto’s financiert en voor de facilitaire aspecten zorgt", zegt Philippo. "Alleen de full service-leasemaatschappijen die meerdere mobiliteitsvormen aanbieden, zullen overleven. De tijd dat er voornamelijk voor langlopende contracten werd gekozen, ligt al ver achter ons." Volgens hem zullen leasemaatschappijen steeds meer overgaan op het aanbieden van shortlease, privélease en financial lease. Vanaf 2011 is het aantal leasecontracten tot 24 maanden bij LeaseTrader dan ook aanzienlijk gestegen, terwijl het aandeel van contracten met een duur van 48 maanden structureel daalt. MKB’ers willen door het onzekere economische klimaat meer flexibiliteit, maar daarvoor willen ze niet extra betalen. Ware: "Leasemaatschappijen die een dienstverlening aanbieden waarin flexibiliteit een grote rol speelt zonder dat dit wordt doorberekend scoren erg goed, vooral Newlease en Toyota spelen goed in op deze ontwikkeling. Ze bieden bijvoorbeeld ook contracten met een loopduur van minimaal 1 jaar, na die periode zijn ze dagelijks opzegbaar."

Zakenauto van het Jaar gewild

Voor ondernemers is alle rationale afwegingen ten spijt status nog altijd erg belangrijk, met name bij auto’s in het D- en E-segment. Opvallend is dat de populairste auto’s op LeaseTrader met uitzondering van de jaren 2011 en 2013 ook de titel ‘Zakenauto van het Jaar’ hebben gekregen, een praktijkprijs die jaarlijks wordt uitgereikt door Automobiel Management. Volgens Ware hoeft de branche overigens niet bang te zijn dat ze blijven zitten met de enorme partijen fiscaal gunstige modellen als de VW Polo Bluemotion die de laatste jaren werden geleased. "De herinzet van dit soort auto’s wordt straks heel interessant. Deze modellen kunnen niet nieuw meer worden aangeschaft met deze fiscale voordelen en de leasemaatschappij heeft voor vijf jaar het belastingvoordeel aangezien de auto op zijn naam staat. Een teruggekomen Polo Bluemotion bijvoorbeeld kan dan ook voor hetzelfde bedrag of zelfs een hoger bedrag weer worden ingezet."