De vakantie is natuurlijk helemaal een slechte periode voor het brandstofverbruik. Veel bestuurders van een plug-in auto die op vakantie gaan tanken vaker en verbruiken (veel) meer brandstof. Dit heeft soms grote financiële gevolgen voor de werkgever, constateert leasemaatschappij Alphabet.

In extreme gevallen zouden de brandstofkosten voor de werkgever zes keer zo hoog kunnen uitvallen, tot achtduizend euro per auto per jaar. De analyse laat volges Alphabet verder zien dat slechts vijf procent van de leaserijders van plug-in auto’s in de praktijk het door de fabrikant opgegeven ‘normverbruik’ haalt. Dat normverbruik is voor een belangrijk deel gebaseerd op elektrisch rijden, iets dat in de praktijk sowieso al weinig gebeurt – laat staan op vakantie, zwaar beladen over snelwegen in verre oorden.

Leaserijders die semi-elektrische auto’s rijden, doen dat vaak om een financiële reden, namelijk de bijtelling, niet perse om zuinig te rijden. Alphabet wil stimuleren dat leaserijders hun plug-in hybride auto in de vakantie omruilen voor een normale auto met brandstofmotor. Met Add-On Mobility kunnen de klanten dan voor dertig dagen zo’n brandstofauto krijgen.