NZO: ‘Bedrijfsleven neemt leaseauto op de korrel’

Van alle onderwerpen rondom zakelijk mobiliteit is kostenbesparing het belangrijkste issue. Dit geldt voor alle bedrijven, ongeacht hun bedrijfsomvang. Dit blijkt uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2014.

Op het Driving Business Event van Automobiel Management zijn woensdag 24 september de belangrijkste resultaten van het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2014 gepresenteerd. Het onderzoek is uitgevoerd in partnerschap met informatieleverancier RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Het thema van het onderzoek is dit keer  ‘Wat wil de werkgever? En wat mag de zakelijke rijder (nog)?’

Het onderzoek bestond uit een uitgebreide enquête voor berijders van zakenauto’s enerzijds en voor bedrijven die zakenauto’s inzetten anderzijds. De respons op deelname aan het onderzoek was bijzonder groot. Ruim vierduizend berijders vulden de vragenlijst in net als ruim vijfhonderd verantwoordelijken voor de inzet van zakenauto’s bij Nederlandse ondernemingen. Eric Vousten van het bureau VMS | Research Intelligence & Strategy analyseerde opnieuw de resultaten en maakte een uitgebreid onderzoeksrapport dat voor belangstellenden via de websites van de drie partners AM, RDC en VNA te downloaden is. Bovendien verschijnt het rapport in beknopte vorm in als boekje.
Van alle onderwerpen rondom zakelijk mobiliteit is kostenbesparing het belangrijkste issue. Dit blijkt te gelden voor alle bedrijven, ongeacht hun bedrijfsomvang. Verder zijn de belangrijkste conclusies uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2014 de volgende:

1. Beperking autokeuze is geen reden voor ontevredenheid, minder invloed wél!

2. Invoeren mobiliteitbudget zet (nog) niet door;

3. Privé-lease: onbekend maakt onbemind;

4. Het huidige systeem van fiscale bijtelling leidt tot een sterk dalende merkloyaliteit;

5. Hoge acceptatie plug-in hybride – flinke efficiencyslag mogelijk;

6. De fundamentele grondhouding tegenover de auto en automobiliteit is voor de generatie Y (jongvolwassenen tussen 18-30 jaar) niet anders dan voor ouderen.

Het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2014 is te downloaden via de websites: www.automobielmanagement.nl, www.rdc.nl of www.vna-lease.nl.       

   

NZO: ‘Bedrijfsleven neemt leaseauto op de korrel’ - Automobielmanagement.nl

NZO: ‘Bedrijfsleven neemt leaseauto op de korrel’

Van alle onderwerpen rondom zakelijk mobiliteit is kostenbesparing het belangrijkste issue. Dit geldt voor alle bedrijven, ongeacht hun bedrijfsomvang. Dit blijkt uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2014.

Op het Driving Business Event van Automobiel Management zijn woensdag 24 september de belangrijkste resultaten van het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2014 gepresenteerd. Het onderzoek is uitgevoerd in partnerschap met informatieleverancier RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Het thema van het onderzoek is dit keer  ‘Wat wil de werkgever? En wat mag de zakelijke rijder (nog)?’

Het onderzoek bestond uit een uitgebreide enquête voor berijders van zakenauto’s enerzijds en voor bedrijven die zakenauto’s inzetten anderzijds. De respons op deelname aan het onderzoek was bijzonder groot. Ruim vierduizend berijders vulden de vragenlijst in net als ruim vijfhonderd verantwoordelijken voor de inzet van zakenauto’s bij Nederlandse ondernemingen. Eric Vousten van het bureau VMS | Research Intelligence & Strategy analyseerde opnieuw de resultaten en maakte een uitgebreid onderzoeksrapport dat voor belangstellenden via de websites van de drie partners AM, RDC en VNA te downloaden is. Bovendien verschijnt het rapport in beknopte vorm in als boekje.
Van alle onderwerpen rondom zakelijk mobiliteit is kostenbesparing het belangrijkste issue. Dit blijkt te gelden voor alle bedrijven, ongeacht hun bedrijfsomvang. Verder zijn de belangrijkste conclusies uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2014 de volgende:

1. Beperking autokeuze is geen reden voor ontevredenheid, minder invloed wél!

2. Invoeren mobiliteitbudget zet (nog) niet door;

3. Privé-lease: onbekend maakt onbemind;

4. Het huidige systeem van fiscale bijtelling leidt tot een sterk dalende merkloyaliteit;

5. Hoge acceptatie plug-in hybride – flinke efficiencyslag mogelijk;

6. De fundamentele grondhouding tegenover de auto en automobiliteit is voor de generatie Y (jongvolwassenen tussen 18-30 jaar) niet anders dan voor ouderen.

Het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2014 is te downloaden via de websites: www.automobielmanagement.nl, www.rdc.nl of www.vna-lease.nl.