In de Randstadprovincies rijden relatief meer leaserijders in een Volkswagen of Audi. Mogelijk spelen leeftijd en inkomen een rol bij deze verschillen, aldus LeasePlan.

De leasemaatschappij  kijkt over het algemeen tevreden terug op het afgelopen kwartaal. De totale leasemarkt maakt nog steeds een krimp door, maar Leaseplan zag een lichte groei in zijn bestellingen. Deze zit vooral in het mkb en bevestigt dat het ondernemersvertrouwen in Nederland voorzichtig stijgt. Zzp’ers en mkb’ers zijn steeds meer geneigd om te leasen, zodat ze kapitaal en tijd vrij houden voor hun core activiteiten.

Peugeot is voor het tweede kwartaal op rij het favoriete merk van de Nederlandse leaserijder. Met name de Peugeot 308 SW is populair. Opvallend is dat Skoda vooral bij mannen in de smaak valt, met name de  Octavia Combi met 14% bijtelling. Vrouwelijke leaserijders rijden vaker in een Renault, Volkswagen of Audi.

Inmiddels kiest de helft van de zakelijke rijders bij LeasePlan een zuinige auto met 14% bijtelling. Aan het begin van 2014 was dit nog 34%. Bijna iedereen gaat voor een auto met minder dan 25% bijtelling. Dit heeft ervoor gezorgd dat de gemiddelde uitstoot van het wagenpark is gedaald van 102 gram CO2  per kilometer in 2013 naar 96 gram nu – ruim onder het Europese gemiddelde.