VAVDZ: zakelijke privérijder fors benadeeld

De Vereniging Auto van de Zaak (VAVDZ) heeft in kaart gebracht wat een (zakelijke) kilometer werkelijk kost. Dat is gemiddeld zo’n 53 cent. Werknemers die tegen een onkostenvergoeding rijden van 19 cent per kilometer worden dus flink benadeeld.

In dat laatste geval draagt een werknemer gemiddeld 34 cent mee aan elke zakelijke kilometer die zij voor hun werkgever in de eigen auto rijden. De VAVDZ bindt dan ook de strijd aan voor de berijders die zakelijke kilometers in de privéauto rijden. "Wij adviseren berijders om dit onderwerp aan te kaarten bij de werkgever. Verder doen wij een beroep op Staatsecretaris Wiebes om het onderwerp onbelaste kilometervergoeding mee te nemen in de herziening van de belastingwetgeving. Voor een goede stimulering van bijvoorbeeld mobiliteitsbudgetten is een verhoging van de onbelaste kilometervergoeding onontbeerlijk". Aldus de vereniging.

28 eurocent

Natuurlijk mogen werkgevers meer vergoeden dan de onbelaste 19 cent. In de praktijk is die 19 cent echter de richtlijn waar de werkgever aan vasthoudt. Voor de ondernemer is die 19 cent het bedrag dat hij als kostenpost mag opvoeren voor het zakelijk gebruik van zijn privéauto. In 2003 was het onbelaste bedrag overigens nog 28 eurocent.

 Infographic kilometervergoeding.
Reacties

Ach, hoeveel medewerkers in dienstbetrekking zouden met het formaat ‘Passat’ voor hun baas rijden?
Ik denk een minderheid, velen rijden tegenwoordig wat compacter;-)

Overigens, de infograpic vertelt niet hoeveel zakelijke kilometers verreden worden.. Bij enkele honderden op jaarbasis hoeft de werkgever, in verhouding, toch niet zoveel bij te dragen aan de privé keuze van een medewerker? 😉

Geplaatst door: Sander F op

..is in dit kostenplaatje dan het niet hebben van bijtelling gecompenseerd?

Geplaatst door: remco op

inderdaad een wel erg kort door de bocht berekening van VAVDZ. Met dezelfde stelligheid kan je een berekening neerleggen die veel lager of veel hoger uitkomt. Blijft dat die 19 cent natuurlijk weinig is.

Geplaatst door: Bart op

Natuurlijk heeft iedereen de keuze om kleiner te rijden of een oudere auto of dat soort keuzes. Wat de VAVDZ aantoont is dat de onbelaste kilometervergoeding veel te laag is ten opzichte van de totale autokosten. En in dat opzicht is de calculatie hier wel relevant, en gebaseerd op het gemiddeld kilometrage van de particuliere autobezitter. Ik denk dat de meeste medewerkers die nu een auto van de zaak hebben en op enig moment door de werkgever te horen krijgen dat er geen nieuwe besteld wordt (denk aan bijvoorbeeld ATOS) dat opeens heel duidelijk wordt wat je als privé persoon aan je zakelijke kilometers moet bijdragen. En dan is dit voorbeeld opeens wel relevant.
Barend

Geplaatst door: Barend Lambrechtsen op

Ik denk (vermoed) dat die betreffende ATOS medewerkers de auto van de zaak, vooral op basis van arbeidsvoorwaarden rijdt/reden en dat functioneel gezien de zakelijke kilometers (behoudens woon-werk) wel beperkt zullen zijn..

Geen auto van de zaak betekend voor hun veelal dan ook een stukje teruggave in bruto inkomen.. waar dan inderdaad (mogelijkerwijs) kosten voor (extra) privé mobiliteit tegenover komt te staan.

Bovendien, een vaste waarde voor ‘de totale autokosten’ is nu eenmaal moeilijk te geven. Het blijven gemiddelden..

Geplaatst door: Sander F. op
VAVDZ: zakelijke privérijder fors benadeeld - Automobielmanagement.nl

VAVDZ: zakelijke privérijder fors benadeeld

De Vereniging Auto van de Zaak (VAVDZ) heeft in kaart gebracht wat een (zakelijke) kilometer werkelijk kost. Dat is gemiddeld zo’n 53 cent. Werknemers die tegen een onkostenvergoeding rijden van 19 cent per kilometer worden dus flink benadeeld.

In dat laatste geval draagt een werknemer gemiddeld 34 cent mee aan elke zakelijke kilometer die zij voor hun werkgever in de eigen auto rijden. De VAVDZ bindt dan ook de strijd aan voor de berijders die zakelijke kilometers in de privéauto rijden. "Wij adviseren berijders om dit onderwerp aan te kaarten bij de werkgever. Verder doen wij een beroep op Staatsecretaris Wiebes om het onderwerp onbelaste kilometervergoeding mee te nemen in de herziening van de belastingwetgeving. Voor een goede stimulering van bijvoorbeeld mobiliteitsbudgetten is een verhoging van de onbelaste kilometervergoeding onontbeerlijk". Aldus de vereniging.

28 eurocent

Natuurlijk mogen werkgevers meer vergoeden dan de onbelaste 19 cent. In de praktijk is die 19 cent echter de richtlijn waar de werkgever aan vasthoudt. Voor de ondernemer is die 19 cent het bedrag dat hij als kostenpost mag opvoeren voor het zakelijk gebruik van zijn privéauto. In 2003 was het onbelaste bedrag overigens nog 28 eurocent.

 Infographic kilometervergoeding.
Reacties

Ach, hoeveel medewerkers in dienstbetrekking zouden met het formaat ‘Passat’ voor hun baas rijden?
Ik denk een minderheid, velen rijden tegenwoordig wat compacter;-)

Overigens, de infograpic vertelt niet hoeveel zakelijke kilometers verreden worden.. Bij enkele honderden op jaarbasis hoeft de werkgever, in verhouding, toch niet zoveel bij te dragen aan de privé keuze van een medewerker? 😉

Geplaatst door: Sander F op

..is in dit kostenplaatje dan het niet hebben van bijtelling gecompenseerd?

Geplaatst door: remco op

inderdaad een wel erg kort door de bocht berekening van VAVDZ. Met dezelfde stelligheid kan je een berekening neerleggen die veel lager of veel hoger uitkomt. Blijft dat die 19 cent natuurlijk weinig is.

Geplaatst door: Bart op

Natuurlijk heeft iedereen de keuze om kleiner te rijden of een oudere auto of dat soort keuzes. Wat de VAVDZ aantoont is dat de onbelaste kilometervergoeding veel te laag is ten opzichte van de totale autokosten. En in dat opzicht is de calculatie hier wel relevant, en gebaseerd op het gemiddeld kilometrage van de particuliere autobezitter. Ik denk dat de meeste medewerkers die nu een auto van de zaak hebben en op enig moment door de werkgever te horen krijgen dat er geen nieuwe besteld wordt (denk aan bijvoorbeeld ATOS) dat opeens heel duidelijk wordt wat je als privé persoon aan je zakelijke kilometers moet bijdragen. En dan is dit voorbeeld opeens wel relevant.
Barend

Geplaatst door: Barend Lambrechtsen op

Ik denk (vermoed) dat die betreffende ATOS medewerkers de auto van de zaak, vooral op basis van arbeidsvoorwaarden rijdt/reden en dat functioneel gezien de zakelijke kilometers (behoudens woon-werk) wel beperkt zullen zijn..

Geen auto van de zaak betekend voor hun veelal dan ook een stukje teruggave in bruto inkomen.. waar dan inderdaad (mogelijkerwijs) kosten voor (extra) privé mobiliteit tegenover komt te staan.

Bovendien, een vaste waarde voor ‘de totale autokosten’ is nu eenmaal moeilijk te geven. Het blijven gemiddelden..

Geplaatst door: Sander F. op