Het onderzoek laat ook zien dat in 2014 de populariteit van de leaseklasse C, met daarin modellen als de Volkswagen Golf en Ford Focus, sterk is gedaald. De leaseklassen D-E, met daarin auto’s als de Volkswagen Passat en Ford Mondeo, waren in 2014 juist populairder dan vorig jaar.
Voor het onderzoek bekeek Alphabet niet alleen de inzet van de klasse van leaseauto’s van de afgelopen vijf jaar, maar ook of deze handgeschakeld waren of niet. In 2009 koos dertig procent van de mannelijke leaserijders voor een automaat. Dit jaar is dat percentage gestegen tot 36,5 procent.

Makkelijker 

Vrouwen blijken veel vaker te kiezen voor een handgeschakelde auto. Een kwart van de vrouwen koos hiervoor in 2009 en vijf jaar later is dit nog steeds minder dan dertig procent. Simon Corsèl, Communication Officer bij Alphabet: "Je zou verwachten dat vrouwen eerder voor een automaat kiezen dan andersom. Het is immers makkelijker en gebruiksvriendelijker. Het omgekeerde lijkt echter het geval te zijn. Vrouwen houden vast aan het oude systeem, terwijl mannen juist het gemak opzoeken. Wellicht dat dit komt omdat vrouwen gemiddeld minder kilometers rijden dan mannen."
In de periode van 2011-2013 groeide het aantal compacte middenklassers (leaseklasse C) en daalde het aantal grotere middenklassers (leaseklasse D-E). 2014 is dus echt een kanteljaar. De grotere en luxere modellen auto’s (leaseklasse F) stegen het sterkst in populariteit. Over een periode van vijf jaar maakten modellen als de Audi A4 en de BMW 3-series een stijging van meer dan vijf procent. Corsèl: "Alhoewel we zien dat steeds minder mensen zitten te wachten op een grote leaseauto, blijkt wel dat kleinere auto’s ook niet de wens van leaserijders blijkt te zijn. We zien namelijk ook een daling in de kleinste klasse, de A-klasse. Blijkbaar heeft de gulden middenweg voor veel rijders de voorkeur."

BMW

Tot en met 2011 was de Volkswagen het meest populaire merk om te leasen. Zestien procent koos hiervoor in 2011. BMW maakte in deze jaren een opmars van de vijfde plek met zeven procent naar de eerste plek in 2012, 2013 en 2014. Afgelopen jaar koos dertien procent voor een BMW, terwijl nog maar acht procent voor een Volkswagen kiest. "De cijfers laten zien dat BMW en Volkswagen stuivertje gewisseld hebben." Verder is het opvallend dat Ford sinds dit jaar niet meer in de top 10 staat. Citroën is daarentegen een nieuwe naam in de top 10 van 2014. Het populairste model van 2014 is de Skoda Octavia, een grote middenklasser. Verassend genoeg stond deze auto voor het laatst in de top 8 in 2010, op de laatste plek.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding