Alphabet keek voor de analyse naar de inzet van winterbanden bij twintigduizend auto’s van zijn klanten. Uit de analyse bleek ook dat leaserijders met een gezinsauto echt massaal winterbanden inzetten. De analyse laat zien, aldus Alphabet, dat het gebruik van winterbanden de afgelopen jaren flink is toegenomen. In 2009 koos 64 procent van de leaserijders voor winterbanden maar in 2015 is het aandeel gestegen tot bijna 90 procent. 

Winterbanden versus zomerbanden
In de milde winters van 2013, 2014 en 2015 reed ruim 24 procent van de Alphabet-auto’s met winterbanden schade – dat is ruim één procent meer dan de auto’s die op zomerbanden reden. "Winterbanden zijn geschikt voor het gebruik op sneeuw en minder effectief op droog wegdek. Niet alleen de milde winter kan een oorzaak zijn voor de schade, het kan ook zijn dat automobilisten roekelozer gaan rijden wanneer zij winterbanden gebruiken", aldus woordvoerder Simon Corsèl van Alphabet. "Automobilisten kiezen vaak standaard voor winterbanden. Maar het zou eigenlijk beter zijn ze alleen in te zetten tijdens een strenge winter met veel neerslag. Dan zijn winterbanden het effectiefst", vindt Corsèl.

Gezinsauto’s
Opvallend is het aantal gezinsauto’s dat kiest voor winterbanden. De middenklasse en de riante middenklassen, waar onder andere de Volkswagen Touran, de Volvo V70, de Audi A6 en de BMW 3 onder vallen, zetten massaal winterbanden in. "Bij kleinere auto’s zoals de Volkswagen Up en Citroën C1, ligt het aantal bijna 40 procent lager", aldus Corsèl. Gezinnen met kinderen denken met winterbanden te kiezen voor veiligheid maar tijdens milde winters blijkt de winterband niet per definitie noodzakelijk, zo concludeert Alphabet.