Private lease houdt gemoederen bezig in leasebranche

Private lease houdt in mobiliteitsland de gemoederen bezig. Dus werd er een hele middag over het fenomeen gepraat en dat leverde de bezoekers een zeer divers beeld op.

Private lease: hype, kans of valkuil. Zo heette de bijeenkomst die Automotive Insiders dinsdag 31 maart organiseerde. Het varieerde van ronkende taal (Private Lease 2.0: leve de publieke leaseauto!) tot ‘prijzen die niet kunnen’. En er was een Autoriteit Financiële Markten die zei te hopen op zelfregulering, maar tegelijkertijd al met wetgeving klaar staat. Directeur Rob Polman van Bovemij constateerde dat private lease door veel partijen op de ‘gebruikelijke manier’ wordt aangeboden waarmee hij vanafprijzen bedoelt. "Er wordt geadverteerd met verzekeringen vanaf negentien euro per maand. Nou, vergeet het maar. Een jongere betaalt al snel het vijfvoudige." Ook andere sprekers hekelden de weinig transparante aanbiedingen van private lease-aanbieders. Vooral in deze fase waarin private lease eindelijk omarmd lijkt te worden door de markt. Dan is het extra kwalijk als de consument nu al het spoor bijster zou raken. Bovendien volgt de Autoriteit Financiële Markten de ontwikkelingen met argusogen.

AFM heeft zorgen

Andrea Jaeger van de AFM gaf het publiek inzage in hoe de autoriteit zelf ook worstelt met het begrip private lease. Eigenlijk is de instantie niet verantwoordelijk voor (operationele) leasing; het valt immers niet onder de Wet op het financieel toezicht (Wft). Maar private lease heeft weer wel veel kenmerken van financial lease. "Consumenten gaan toch een langlopende financiële verplichting aan en er zijn vaak hoge kosten bij het opzeggen van het contract. En hoe ga je om met consumenten die een negatief BKR-advies hebben? Op dat vlak hebben we zorgen", citeert TrendsinAutoleasing de AFM-vertegenwoordiger.

De AFM ziet dat het klantbelang bij sommige aanbieders niet voorop staat en wil particulieren beschermen tegen overkreditering. Maar tegelijkertijd wil het de innovatie in de leasebranche niet in de weg staan. Jaeger: "Daarom juichen we zelfregulering toe. We zijn dan ook erg benieuwd naar het keurmerk waar de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) aan werkt en het moet gedragen worden door consumentenorganisaties. Maar een dergelijk keurmerk moet uiteindelijk wel dezelfde bescherming bieden als wettelijke maatregelen".  De AFM zal uiteindelijk de voorstellen van de VNA aan de minister voorleggen. Aan haar het besluit of er wel of geen wettelijk kader komt. De VNA streeft ernaar nog dit jaar met het keurmerk te komen. (bron: Trendsinautoleasing.nl)

Lees ook: Private leasing oplossing dalende particuliere markt

 

Reacties

Hi,

Een goed initiatief om het keurmerk in te zetten ter bescherming van de consument. Ben benieuwd hoe dat zit bij een bedrijfswagen leasen?

Groet Evert

Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 29-07-2015 09:55.

Geplaatst door: Evert op
Private lease houdt gemoederen bezig in leasebranche - Automobielmanagement.nl

Private lease houdt gemoederen bezig in leasebranche

Private lease houdt in mobiliteitsland de gemoederen bezig. Dus werd er een hele middag over het fenomeen gepraat en dat leverde de bezoekers een zeer divers beeld op.

Private lease: hype, kans of valkuil. Zo heette de bijeenkomst die Automotive Insiders dinsdag 31 maart organiseerde. Het varieerde van ronkende taal (Private Lease 2.0: leve de publieke leaseauto!) tot ‘prijzen die niet kunnen’. En er was een Autoriteit Financiële Markten die zei te hopen op zelfregulering, maar tegelijkertijd al met wetgeving klaar staat. Directeur Rob Polman van Bovemij constateerde dat private lease door veel partijen op de ‘gebruikelijke manier’ wordt aangeboden waarmee hij vanafprijzen bedoelt. "Er wordt geadverteerd met verzekeringen vanaf negentien euro per maand. Nou, vergeet het maar. Een jongere betaalt al snel het vijfvoudige." Ook andere sprekers hekelden de weinig transparante aanbiedingen van private lease-aanbieders. Vooral in deze fase waarin private lease eindelijk omarmd lijkt te worden door de markt. Dan is het extra kwalijk als de consument nu al het spoor bijster zou raken. Bovendien volgt de Autoriteit Financiële Markten de ontwikkelingen met argusogen.

AFM heeft zorgen

Andrea Jaeger van de AFM gaf het publiek inzage in hoe de autoriteit zelf ook worstelt met het begrip private lease. Eigenlijk is de instantie niet verantwoordelijk voor (operationele) leasing; het valt immers niet onder de Wet op het financieel toezicht (Wft). Maar private lease heeft weer wel veel kenmerken van financial lease. "Consumenten gaan toch een langlopende financiële verplichting aan en er zijn vaak hoge kosten bij het opzeggen van het contract. En hoe ga je om met consumenten die een negatief BKR-advies hebben? Op dat vlak hebben we zorgen", citeert TrendsinAutoleasing de AFM-vertegenwoordiger.

De AFM ziet dat het klantbelang bij sommige aanbieders niet voorop staat en wil particulieren beschermen tegen overkreditering. Maar tegelijkertijd wil het de innovatie in de leasebranche niet in de weg staan. Jaeger: "Daarom juichen we zelfregulering toe. We zijn dan ook erg benieuwd naar het keurmerk waar de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) aan werkt en het moet gedragen worden door consumentenorganisaties. Maar een dergelijk keurmerk moet uiteindelijk wel dezelfde bescherming bieden als wettelijke maatregelen".  De AFM zal uiteindelijk de voorstellen van de VNA aan de minister voorleggen. Aan haar het besluit of er wel of geen wettelijk kader komt. De VNA streeft ernaar nog dit jaar met het keurmerk te komen. (bron: Trendsinautoleasing.nl)

Lees ook: Private leasing oplossing dalende particuliere markt

 

Reacties

Hi,

Een goed initiatief om het keurmerk in te zetten ter bescherming van de consument. Ben benieuwd hoe dat zit bij een bedrijfswagen leasen?

Groet Evert

Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 29-07-2015 09:55.

Geplaatst door: Evert op