De formule biedt de leaserijder een online omgeving met een persoonlijk leaseaanbod en de mogelijkheid zelf te kiezen voor het type vervoersmiddel (nieuwe auto, gebruikte auto, elektrische fiets of OV) en flexibiliteit in contractduur (dag, maand of langer).

Bedrijven die gebruikmaken van ALD choice genieten vooral inkoopvoordeel en de lagere operationele kosten ("daling van gemiddeld tien procent"). Bovendien komt het risico van het wagenparkbeheer voor kilometerafrekeningen en andere incidentele kosten te liggen bij ALD Automotive in plaats van bij het bedrijf. Jeroen Kruisweg, commercieel directeur van ALD Automotive en initiatiefnemer van ALD choice, verwacht in 2016 tot een ALD choice-vloot te komen van vijfduizend voertuigen. Dit is inclusief de bijna duizend van launching partner Conclusion.

Klanten die kiezen voor ALD choice geven hun medewerkers toegang tot een online portal. De portal (in samenwerking met Conclusion gebouwd) wordt frequent ververst met de nieuwste modellen auto’s en jong gebruikte auto’s met een gunstige bijtelling. Prettig voor bedrijven is dat individuele offertes niet langer gemaakt en gevalideerd hoeven te worden: de portal handelt de aanvraag geautomatiseerd af.

Een andere noviteit is dat er niet meer betaald wordt per auto, maar een vast bedrag per medewerker per maand. "Voor werkgevers betekent dit grotere flexibiliteit waarmee de kosten voor het wagenpark eenvoudig te begroten zijn", stellen de initiatiefnemers. Ze hanteren een landelijke haal- en brengservice, zodat de optie van vervangend vervoer komt te vervallen.