De onderzoeks- en adviesorganisatie vroeg zeshonderd wagenparkbeheerders om de dienstverlening van hun leasemaatschappij te beoordelen. In mei is de jongste meting geweest.

Voor het tiende opeenvolgende jaar staat Arval bovenaan bij klanten, met 8,1 als rapportcijfer. ALD Automotive en Multilease volgen beide met een 7,9. Direct achter de top-3 scharen zich de drie grootste leasemaatschappijen van Nederland. Alphabet (7,6), Athlon Car Lease en Leaseplan (beide 7,5).

Een aantal middelgrote leasemaatschappijen vormt een tussengroep: Dutchlease en J&T Autolease, Terberg Leasing, Business Lease en Noordlease. Merkgebonden leasemaatschappij doen het in het algemeen redelijk: BMW (Financial Services), scoort het beste (7,7); Mercedes-Benz Charterway (bestelwagens) behaalt een 7,6 en Autopon een 7,4. Hekkensluiter in die verband is PSA finance met een 7,2.

Bovenstaande (relatief hoge) cijfers betreffen de algemene tevredenheid van klanten met hun maatschappijen. Het verschil zit vooral in de deelaspecten van dienstverlening: van oudsher zijn de flexibiliteit van de medewerkers en hun probleemoplossend vermogen belangrijke factoren voor de hoogte van de klanttevredenheid. In 2014 en 2015 is het aspect "meedenken met de klant" als één van de twee belangrijkste tevredenheidbepalende aspecten erbij gekomen. Het is volgens Conclusr Research dan ook geen toeval dat de lijstaanvoerders juist op deze aspecten hoger scoren dan de concurrentie.

Ook op het gebied van communicatie, zoals het beantwoorden van klantvragen, de snelheid van reageren, evenals de kwaliteit van de complete informatievoorziening, scoren de lijstaanvoerders beter. Hoewel de prijs een blijvend en duidelijk aandachtspunt is, speelt dit aspect geen belangrijke rol bij het bepalen van de algemene tevredenheid door de wagenparkbeheerders – evenmin tijdens de crisis.