Ook wordt de prijsontwikkeling van benzine mede bepaald door de ontwikkeling van de kosten en de marges. In juli 2015 bestond de prijs van een liter Euro95 voor 63,9 procent uit belasting. Accijns vormt veruit het grootste deel van de belasting. Daarnaast is er een kleinere voorraadheffing. Deze belastingen zijn een vast bedrag per liter waardoor de benzineprijs minder mee kan bewegen met de ontwikkeling van de olieprijs. Over de literprijs inclusief accijns en voorraadheffing wordt vervolgens nog btw geheven.

In de verkoopprijs van 1,66 euro voor een liter Euro95 zit 1,06 euro aan belasting. Dit is 77 eurocent aan accijns en voorraadheffing samen en de btw bedroeg 29 eurocent. In de prijs van een liter Euro95 exclusief belastingen  (60 eurocent in juli 2015) zitten naast de kosten voor de ruwe olie ook  productiekosten, distributiekosten en de marge van de verschillende marktpartijen verwerkt.

Benzine is niet overal even duur. In juli waren de prijzen aan de onbemande pomp gemiddeld 11 cent per liter lager dan bij een bemand tankstation aan de snelweg. Voor een tankbeurt van 40 liter is dat dus al gauw 4,40 euro minder dan aan de snelweg. Bij een lokale bemande pomp was de prijs gemiddeld 7 cent per liter lager dan aan de snelweg, aldus het CBS die daar ook de tankgegevens van Travelcard gebruikt.

Bron: Trendsinautoleasing.nl