Olieprijs zakt sneller dan benzineprijs

In juli was een vat ruwe olie in dollar bijna de helft goedkoper dan in dezelfde maand vorig jaar. Benzine daalde in dezelfde periode echter maar 5,1 procent in prijs en kostte in juli 2015 gemiddeld 1,66 euro per liter, meldt Trends in autoleasing. Volgens het CBS komt die hoge prijs aan de pomp voornamelijk door het vaste bedrag aan accijns en de zwakke euro.

Ook wordt de prijsontwikkeling van benzine mede bepaald door de ontwikkeling van de kosten en de marges. In juli 2015 bestond de prijs van een liter Euro95 voor 63,9 procent uit belasting. Accijns vormt veruit het grootste deel van de belasting. Daarnaast is er een kleinere voorraadheffing. Deze belastingen zijn een vast bedrag per liter waardoor de benzineprijs minder mee kan bewegen met de ontwikkeling van de olieprijs. Over de literprijs inclusief accijns en voorraadheffing wordt vervolgens nog btw geheven.

In de verkoopprijs van 1,66 euro voor een liter Euro95 zit 1,06 euro aan belasting. Dit is 77 eurocent aan accijns en voorraadheffing samen en de btw bedroeg 29 eurocent. In de prijs van een liter Euro95 exclusief belastingen  (60 eurocent in juli 2015) zitten naast de kosten voor de ruwe olie ook  productiekosten, distributiekosten en de marge van de verschillende marktpartijen verwerkt.

Benzine is niet overal even duur. In juli waren de prijzen aan de onbemande pomp gemiddeld 11 cent per liter lager dan bij een bemand tankstation aan de snelweg. Voor een tankbeurt van 40 liter is dat dus al gauw 4,40 euro minder dan aan de snelweg. Bij een lokale bemande pomp was de prijs gemiddeld 7 cent per liter lager dan aan de snelweg, aldus het CBS die daar ook de tankgegevens van Travelcard gebruikt.

Bron: Trendsinautoleasing.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Logisch dat de prijs niet daalt omdat de overheid ook zijn accijns niet verlaagt, en hierover wordt ook BTW geheven.

Geplaatst door: Kees Top op

Wel een beetje vreemd dat de benzine prijs bijna direct stijgt als de olieprijs omhoog gaat, en vaak met meer centjes per liter dan dat deze gedaald is!

Geplaatst door: Harrie Tor op

Als ik even snel reken dan is de belasting in totaal 1,06 en benzine kost 0,60 per liter. Met de halvering van de olieprijs zou aan de pomp dus 1,36/liter te verwachten zijn. We komen immers van 1,82/liter in juni 2014. In Duitsland is de prijs nu 1,469 per liter inclusief wegenbelasting. Leuker kunnen we het niet maken. En oja, we krijgen nog steeds het kwartje van Kok terug. Dat is nu 0,14 Euro/liter. Groet, Albert

Geplaatst door: Albert Bos op
Olieprijs zakt sneller dan benzineprijs - Automobielmanagement.nl

Olieprijs zakt sneller dan benzineprijs

In juli was een vat ruwe olie in dollar bijna de helft goedkoper dan in dezelfde maand vorig jaar. Benzine daalde in dezelfde periode echter maar 5,1 procent in prijs en kostte in juli 2015 gemiddeld 1,66 euro per liter, meldt Trends in autoleasing. Volgens het CBS komt die hoge prijs aan de pomp voornamelijk door het vaste bedrag aan accijns en de zwakke euro.

Ook wordt de prijsontwikkeling van benzine mede bepaald door de ontwikkeling van de kosten en de marges. In juli 2015 bestond de prijs van een liter Euro95 voor 63,9 procent uit belasting. Accijns vormt veruit het grootste deel van de belasting. Daarnaast is er een kleinere voorraadheffing. Deze belastingen zijn een vast bedrag per liter waardoor de benzineprijs minder mee kan bewegen met de ontwikkeling van de olieprijs. Over de literprijs inclusief accijns en voorraadheffing wordt vervolgens nog btw geheven.

In de verkoopprijs van 1,66 euro voor een liter Euro95 zit 1,06 euro aan belasting. Dit is 77 eurocent aan accijns en voorraadheffing samen en de btw bedroeg 29 eurocent. In de prijs van een liter Euro95 exclusief belastingen  (60 eurocent in juli 2015) zitten naast de kosten voor de ruwe olie ook  productiekosten, distributiekosten en de marge van de verschillende marktpartijen verwerkt.

Benzine is niet overal even duur. In juli waren de prijzen aan de onbemande pomp gemiddeld 11 cent per liter lager dan bij een bemand tankstation aan de snelweg. Voor een tankbeurt van 40 liter is dat dus al gauw 4,40 euro minder dan aan de snelweg. Bij een lokale bemande pomp was de prijs gemiddeld 7 cent per liter lager dan aan de snelweg, aldus het CBS die daar ook de tankgegevens van Travelcard gebruikt.

Bron: Trendsinautoleasing.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Logisch dat de prijs niet daalt omdat de overheid ook zijn accijns niet verlaagt, en hierover wordt ook BTW geheven.

Geplaatst door: Kees Top op

Wel een beetje vreemd dat de benzine prijs bijna direct stijgt als de olieprijs omhoog gaat, en vaak met meer centjes per liter dan dat deze gedaald is!

Geplaatst door: Harrie Tor op

Als ik even snel reken dan is de belasting in totaal 1,06 en benzine kost 0,60 per liter. Met de halvering van de olieprijs zou aan de pomp dus 1,36/liter te verwachten zijn. We komen immers van 1,82/liter in juni 2014. In Duitsland is de prijs nu 1,469 per liter inclusief wegenbelasting. Leuker kunnen we het niet maken. En oja, we krijgen nog steeds het kwartje van Kok terug. Dat is nu 0,14 Euro/liter. Groet, Albert

Geplaatst door: Albert Bos op