Dat concludeert Mobility Mixx naar aanleiding van een online survey onder elfhonderd gebruikers van zakelijke deelauto’s. De onderneming wil de komende jaren extra inzetten op het wegwerken van deze kennisachterstand in het bedrijfsleven. 

Het aantal zakelijke deelauto’s groeit gestaag, maar van een echte doorbraak is tot op heden geen sprake. Hoewel 88% van de medewerkers in Nederland géén leaseauto tot zijn beschikking heeft maar wél geregeld zakelijk moet reizen, blijft het inzetten van zakelijke deelauto’s door bedrijven nog beperkt. Zij kiezen er doorgaans voor om medewerkers zakelijke reizen te laten maken met ofwel het OV, ofwel de eigen privéauto, waarna de reiskosten gedeclareerd kunnen worden. Daarbij valt de keuze doorgaans enkel op het OV als de locatie goed te bereiken is. In alle andere gevallen wordt de privéauto gebruikt.

Spelregels

Om meer inzicht te krijgen in de obstakels die bedrijven ervaren om zakelijke deelauto’s in te zetten voerde Mobility Mixx afgelopen maand onderzoek uit onder gebruikers van zakelijke deelauto’s. Er blijkt uit dat medewerkers vooral behoefte hebben aan heldere ‘spelregels’ ten aanzien van het gebruik van zakelijke deelauto’s. "Bedrijven blijven nog teveel hangen in ‘getting the basics right’ zoals voldoende auto’s en een laagdrempelig reserveringssysteem", zegt Mobility Mixx-directeur Paul Wessels. "Belangrijk, maar voor een echte 9+-ervaring blijkt ook een professionele deelautoregeling nodig die gedrag van en gebruik door meerdere chauffeurs in goede banen leidt. Juist in het afdwingen van bepaalde omgangsvormen, zoals tijdig bellen met de klantenservice als je te laat terug bent, tijdig annuleren en de auto schoon achterlaten met minimaal een halfvolle tank, is nog veel winst te behalen."