Dat blijkt uit onderzoek van Fleet Profile voor TrendsinAutoleasing, gebaseerd op ruim zesduizend recente interviews met fleetmanagers en wagenparkbeheerders binnen de vijftienduizend grootste organisaties in Nederland. De interviews vertegenwoordigen een potentieel van ruim 325.000 brandstofpassen van zakelijke rijders en eigen vervoerders.

Ruim 1 op de 3 organisaties binnen de afgebakende doelgroep maakt gebruik van 1 of meerdere MTC brandstofpassen. Daarmee komt MTC bijna drie keer vaker voor dan nummer 2 Travelcard (exclusief labels zoals MKB Brandstof & ANWB tankpas). Bijna 10% van de respondenten geeft aan gebruik te maken van eigen betaalfaciliteiten in de vorm van bijvoorbeeld een zakelijke creditcard. Bijna 6% van de respondenten heeft een (exclusieve) samenwerking met een lokale pomphouder. De goede positie van Shell komt volgens Fleet Profile doordat Shell het vooral goed doet bij de grote fleetowners van meer dan honderd voertuigen.

Naarmate de omvang van het wagenpark groeit, is vaker sprake van meerdere leveranciers voor de brandstofpassen. Van de organisaties met meer dan één leverancier (14%)heeft ruim 90% een wagenpark dat bestaat uit verschillende type voertuigen. Steeds vaker is de traditionele (universele) tankpas een middel om ook andere vormen van mobiliteit te faciliteren, zoals elektrisch laden, OV en bijvoorbeeld (zakelijk) parkeren.