Zowel bij personenauto’s als bedrijfswagens manifesteert zich de dalende trend. Was in 2012 bij Alphabet het percentage personenauto’s op winterbanden nog 91 procent, vorig jaar was ‘slechts’ 87 procent. Bij bedrijfswagens schommelt het percentage rond de 44 procent. "In 2015 zien we dat deze trend voortgezet wordt", zegt Simon Corsèl, communicatiemanager bij Alphabet. "Tot nu toe maakt 87 procent van de leaserijders gebruik van winterbanden. Bij personenauto’s is de daling voornamelijk te wijten aan de zachtere winters. Bedrijfswagens rijden voornamelijk in Nederland, waar in tegenstelling tot in de wintersportlanden geen winterbandenplicht geldt."

Uit het onderzoek blijkt dat Volvo-rijders blijven vasthouden aan winterbanden. Liefst 97 procent van de Volvo-rijders kiest hiervoor, gevolgd door Mercedes-Benz-rijders (96 procent). Berijders van een MINI kiezen in minder dan de helft van de gevallen voor winterbanden. Fiat-rijders staan ook laag in het overzicht: 53 procent heeft dit jaar winterbanden in het contract opgenomen. Alphabet adviseert voor optimale veiligheid en grip nog steeds winterbanden (oktober t/m maart) en zomerbanden (april t/m september). "We snappen echter ook dat een steeds grotere groep de voorkeur geeft aan de vier-seizoenenband. Voor het Nederlandse klimaat kan die een goede keus zijn voor doelgroepen die weinig rijden, auto’s die wisselende bestuurders hebben en vooral binnen Nederland blijven."