Trouw stelt dat er in december van vorig jaar 69.159 nieuwe auto’s op kenteken zijn gezet en daarvan is een deel op naam gezet van autobedrijven en leasemaatschappijen. In het artikel wordt gesteld dat leaserijders nog tot met 29 februari zo’n leaseauto kunnen inzetten met een contract van vijf jaar, op basis van de bijtellingsregels van 2015.
Auto & Fiscus spreekt inzake deze kwestie van een misverstand. De datum van 29 februari is de einddatum van de overgangsregeling van de bpm. Met die regeling kan een auto, waarvoor al in 2015 een kenteken is aangevraagd, met behoud van het bpm-tarief van 2015 nog te naam worden gesteld in de eerste twee maanden van 2016. Maar, om de gunstige bijtellingsregels van 2015 te kunnen gebruiken, moest de auto al in 2015 tenaamgesteld zijn – en dat zijn die voorraadauto’s van autobedrijven en leasemaatschappijen dan ook. De datum 29 februari is voor de bijtelling dan ook geen deadline. Ook bij inzet ná 29 februari kan zo’n auto (met een tenaamstelling uit 2015) nog gaan rijden met de gunstige 2015-bijtelling. Die lage bijtelling geldt dan voor een maximale duur van zestig maanden vanaf die eerste tenaamstelling. (bron: AMD automotive fiscalisten)
Ik verbaas me er telkens weer over hoeveel mensen het verschil niet weten tussen een kenteken aanvragen en tenaamstellen.
En laat die datum van 29 feb nu ook nog eens uit de mond van een rai-mannetje komen. Sukkel.
Ik verbaas me over de misleidende titel t.o.v. de inhoud van dit artikel.