In de praktijk blijkt de elektromotor van een hybride marginaal reparatie en onderhoud nodig te hebben. Het kan gunstig uitpakken voor de leasetarieven van plug-ins. AutoDisk berekent al vele jaren alle RO-cijfers van alle auto’s. Er zijn honderdveertig leasemaatschappijen en fleetowners die met deze waarden rekenen, zo schrijft Autodisk.
Het databedrijf ziet de laatste tijd steeds meer leasemaatschappijen de reparatie- en onderhoudswaarden van plug-ins omlaag bijstellen. "Voor plug-ins zoals Volvo V60, Mitsubishi Outlander, Volkswagen Golf en Passat GTE zien we een nog grotere behoefte om met lagere RO-cijfers te werken. Het totale vermogen is een belangrijke component van de RO-berekening bij plug-ins, en dat vermogen is structureel hoog. Deze auto’s hebben een normale verbrandingsmotor met een normaal vermogen, waarbij de elektromotor voor de extra pit zorgt – en voor de mogelijkheid om een stukje elektrisch te rijden. In praktijk blijkt de elektromotor marginaal reparatie en onderhoud nodig te hebben, waardoor het vermogen van de elektromotor beter niet meegerekend kan worden bij het bepalen van de reparatie- en onderhoudscijfers", zo luidt de verklaring. Volgens AutoDisk betekent dit goed nieuws voor de leasetarieven voor plug-ins. (bron: Trendsinautoleasing)