Het planbureau heeft op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu onderzoek gehouden onder drieduizend Nederlandse autogebruikers die nu nog niet elektrisch rijden. Onderzocht is welke beleidsmaatregelen (‘prikkels’) de automobilist kunnen stimuleren om te kiezen voor een elektrische auto. De resultaten zijn vergeleken met de resultaten van een vergelijkbaar onderzoek van vier jaar geleden.
Zowel de particuliere als de zakelijk rijder geeft nog altijd de voorkeur aan een benzine- of dieselauto. De waardering voor elektrische auto’s kan toenemen en in de buurt komen van die voor benzine- en dieselauto’s als de actieradius verbetert, de oplaadtijd korter wordt en er meer snellaadpunten komen.
Gratis parkeren

Voor zakelijk rijders kan de waardering voor elektrische auto’s verder toenemen door parkeren voor elektrische auto’s overal gratis te maken. Ook het buiten de spits toelaten tot spitsstroken, gratis snelladen langs snelwegen en gratis toegang geven tot toltunnels en veerdiensten kan de waardering voor elektrisch rijden bij de zakelijk rijder verhogen. Voor de particuliere autokoper zijn deze prikkels geen reden om eerder een elektrische auto te kiezen. Dit komt waarschijnlijk doordat een elektrische auto voor particulieren een minder serieuze optie is dan voor zakelijk rijders. De meeste particulieren kopen een tweedehands auto en het aanbod aan elektrische auto’s is dan klein.

Twee andere onderzochte prikkels hebben geen invloed op de waardering van beide groepen rijders voor elektrische auto’s: een verhoging van de maximumsnelheid voor elektrische auto’s op snelwegen en een korting van vijfhonderd euro op de aanschaf van een elektrische fiets. (bron: Trendsinautoleasing.nl)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding