Na twee maanden staat de leasemarkt op een daling van 24,6 procent. Dit blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door AUMACON.

Vorig jaar nog beleefde de leasemarkt met 133.620 registraties een hoogtijjaar; de daling van dit jaar werd alom verwacht naar aanleiding van de verdere verschraling van fiscaal voordeel voor leaserijders. Volkswagen behoudt niettemin royaal haar koppositie bij de leasebedrijven; het veelgeplaagde merk levert wel in op haar marktaandeel. Volkswagen noteerde dit jaar nog maar 2.077 nieuwe leaseauto’s tegenover 3.534 stuks in de eerste twee maanden van 2015, een daling van 41,2 procent. Het marktaandeel daalde daarmee naar 16,4 procent (was 21,0 procent in januari/februari 2015). Vooral Opel en Kia zijn met een opmars bezig in de leasemarkt. Opel klom dit jaar – dankzij een reeks aan nieuwe modellen – zelfs al met ruim 50 procent en bezet nu de tweede plek in het leasemerkenrijtje. Kia pakt het brons door een andermaal goede registratiemaand voor de Picanto.

Met name de Franse merken zien hun populariteit in de leasemarkt onderuit gaan. Grootste verliezer is echter Mitsubishi dat nog maar weinig animo ondervindt voor haar Outlander; de bijtelling voor nieuwe exemplaren van deze plug-in hybride-auto staat inmiddels op 15 procent – te hoog kennelijk om het succes te laten voortduren.

Nadat het vorig jaar in het algemeen vooral om leaseauto’s uit het C- en D-segment ging komen dit jaar kleinere leaseauto’s weer eens aan bod. De hele top-3 van februari bestaat zelfs uit modellen uit het A-segment: 1: Peugeot 108, 2: Hyundai I10, 3: Kia Picanto.