DSM: mismatch tussen private en zakelijke lease

DSM is een van de eerste grote werkgevers die (sinds 2015) private lease aan zijn medewerkers aanbiedt. Binnen twee maanden waren er honderddertig privéleasecontracten getekend. Het gaat inmiddels ‘schuren’ met de zakelijke leaseauto’s.

Mobiliteitsmanager Daan Bielefeld van DSM sprak op een bijeenkomst van Automotive Insiders. Daar beweerde Max Erich, sectoreconoom van ING Economisch Bureau, dat private lease nog teveel een ‘Groupon-model’ is. Bij DSM is men vorig jaar begonnen met het aanbieden van private lease. Dat was vooral uit oogpunt van human resource want DSM wil namelijk een aantrekkelijke werkgever zijn. Voorts ligt de focus sterk op het terugdringen van de CO2-uitstoot en daar hoort ook het (privé) wagenpark van de werknemers bij. Bieleveld concludeerde dat er te weinig prikkels zijn om duurzaam mobiliteitsgedrag te stimuleren.

Geen recht

Voor die werknemers die geen recht hebben op een zakelijke leaseauto, is er nu een private lease-aanbod. Tegen aantrekkelijke condities, vindt Bieleveld. DSM heeft een collectiviteitskorting bedongen, de contracten worden uiteindelijk tussen de leasemaatschappij en de berijder zelf afgesloten en DSM zit er niet tussen. "Onze taak is faciliteren en controleren. Verder is het aan de werknemers zelf." Bij de start van private lease bij DSM, eind 2015, zijn er in de eerste twee maanden ruim honderddertig contracten getekend. Veel meer dan Bieleveld aanvankelijk had beraamd. Daarvoor is wel voorlichting gegeven, vooral om mensen te wijzen op de kosten van eigen autobezit. "Veel mensen hebben echt geen idee wat ze maandelijks kwijt zijn aan hun eigen auto. Leasen is in de perceptie van velen bovendien duur. Als je vervolgens met ze aan het rekenen gaat, is het voor velen een no-brainer. Dan blijkt leasen helemaal niet zo duur, soms zelfs aantrekkelijker en goedkoper dan eigen autobezit."

Zevenhonderd euro

Wat Bieleveld het meest heeft verbaasd, is dat de helft van de privé leaserijders zelf een auto heeft geconfigureerd en niet heeft gebruikgemaakt van de drie actiemodellen die via DSM zijn geselecteerd. Die actiemodellen betreffen doorgaans kleinere auto’s als een Fiat 500 en Ford Fiesta. Maar ruim de helft gaat voor een forse auto. Bieleveld: "Dat heeft ons echt verrast. Er worden auto’s besteld met een leaseprijs van zes- tot zevenhonderd euro per maand. Die keuzevrijheid die we de mensen geven, blijkt een belangrijke succesfactor." Het succes van private lease, maar vooral ook de gunstige voorwaarden die gelden voor de berijders, heeft bij DSM echter wel de discussie over de zakelijke leaseauto’s op scherp gezet. In sommige gevallen is de privéleaseauto bijvoorbeeld goedkoper dan de zakelijke variant, hoewel het volgens Bieleveld lastig met elkaar vergelijken is. Zakelijke lease opgeven en iedereen in een private leaseauto stoppen, daar gelooft hij niet in. "Als werkgever heb je een zorgplicht, je kan niet alles op de schouders van het individu schuiven. Maar private lease heeft hier wel de leasecultuur veranderd. Er is duidelijk een mismatch tussen private lease en zakelijke lease."

De bevindingen en ervaringen met private lease spelen neemt Bieleveld mee in de ontwikkeling van het toekomstige mobiliteitsbeleid van DSM. Er zal ongetwijfeld nog een robbertje worden gevochten met de leasemaatschappij met betrekking tot de zakelijke leasecontracten. (bron: trendsinautoleasing.nl)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

DSM: mismatch tussen private en zakelijke lease - Automobielmanagement.nl

DSM: mismatch tussen private en zakelijke lease

DSM is een van de eerste grote werkgevers die (sinds 2015) private lease aan zijn medewerkers aanbiedt. Binnen twee maanden waren er honderddertig privéleasecontracten getekend. Het gaat inmiddels ‘schuren’ met de zakelijke leaseauto’s.

Mobiliteitsmanager Daan Bielefeld van DSM sprak op een bijeenkomst van Automotive Insiders. Daar beweerde Max Erich, sectoreconoom van ING Economisch Bureau, dat private lease nog teveel een ‘Groupon-model’ is. Bij DSM is men vorig jaar begonnen met het aanbieden van private lease. Dat was vooral uit oogpunt van human resource want DSM wil namelijk een aantrekkelijke werkgever zijn. Voorts ligt de focus sterk op het terugdringen van de CO2-uitstoot en daar hoort ook het (privé) wagenpark van de werknemers bij. Bieleveld concludeerde dat er te weinig prikkels zijn om duurzaam mobiliteitsgedrag te stimuleren.

Geen recht

Voor die werknemers die geen recht hebben op een zakelijke leaseauto, is er nu een private lease-aanbod. Tegen aantrekkelijke condities, vindt Bieleveld. DSM heeft een collectiviteitskorting bedongen, de contracten worden uiteindelijk tussen de leasemaatschappij en de berijder zelf afgesloten en DSM zit er niet tussen. "Onze taak is faciliteren en controleren. Verder is het aan de werknemers zelf." Bij de start van private lease bij DSM, eind 2015, zijn er in de eerste twee maanden ruim honderddertig contracten getekend. Veel meer dan Bieleveld aanvankelijk had beraamd. Daarvoor is wel voorlichting gegeven, vooral om mensen te wijzen op de kosten van eigen autobezit. "Veel mensen hebben echt geen idee wat ze maandelijks kwijt zijn aan hun eigen auto. Leasen is in de perceptie van velen bovendien duur. Als je vervolgens met ze aan het rekenen gaat, is het voor velen een no-brainer. Dan blijkt leasen helemaal niet zo duur, soms zelfs aantrekkelijker en goedkoper dan eigen autobezit."

Zevenhonderd euro

Wat Bieleveld het meest heeft verbaasd, is dat de helft van de privé leaserijders zelf een auto heeft geconfigureerd en niet heeft gebruikgemaakt van de drie actiemodellen die via DSM zijn geselecteerd. Die actiemodellen betreffen doorgaans kleinere auto’s als een Fiat 500 en Ford Fiesta. Maar ruim de helft gaat voor een forse auto. Bieleveld: "Dat heeft ons echt verrast. Er worden auto’s besteld met een leaseprijs van zes- tot zevenhonderd euro per maand. Die keuzevrijheid die we de mensen geven, blijkt een belangrijke succesfactor." Het succes van private lease, maar vooral ook de gunstige voorwaarden die gelden voor de berijders, heeft bij DSM echter wel de discussie over de zakelijke leaseauto’s op scherp gezet. In sommige gevallen is de privéleaseauto bijvoorbeeld goedkoper dan de zakelijke variant, hoewel het volgens Bieleveld lastig met elkaar vergelijken is. Zakelijke lease opgeven en iedereen in een private leaseauto stoppen, daar gelooft hij niet in. "Als werkgever heb je een zorgplicht, je kan niet alles op de schouders van het individu schuiven. Maar private lease heeft hier wel de leasecultuur veranderd. Er is duidelijk een mismatch tussen private lease en zakelijke lease."

De bevindingen en ervaringen met private lease spelen neemt Bieleveld mee in de ontwikkeling van het toekomstige mobiliteitsbeleid van DSM. Er zal ongetwijfeld nog een robbertje worden gevochten met de leasemaatschappij met betrekking tot de zakelijke leasecontracten. (bron: trendsinautoleasing.nl)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding