Achtergrond: Waarom is (lijkt?) private lease zo goedkoop?

AutoDisk komt met een kostenvergelijkingstool tussen een privéleaseauto en een occasion. Want volgens directeur Alain Snel vliegen de aanbiedingen van lage private leasetarieven ons momenteel om de oren. Soms zijn de tarieven zo laag dat je het niet goed kunt geloven. Ook fleetmanagers niet.

Achtergrond: Waarom is (lijkt?) private lease zo goedkoop?

Snel heeft wel enkele verklaringen voor deze lage private leasetarieven. Allereerst zijn de auto’s in de aanbieding veelal wagens uit voorraden en in het bijzonder zelfs overschotten die leveranciers kwijt willen. Daarop zijn zeer hoge kortingen van toepassing. "Laagconjunctuur (slechte verkopen) samen met inkoopverplichtingen -waar weer bonussen van afhankelijk zijn- zorgen voor hoge kortingen. Regelmatig worden zo plukken auto’s gedumpt. Privéleaseaanbiedingen putten vooral uit deze pool auto’s", aldus Snel.

De afschrijvingscomponent wordt daardoor erg klein en dat resulteert in een laag tarief. Afschrijving is immers de grootste component bij autoleasing. In de aanbieding zijn meestal ook de zeer kleine en goedkope auto’s die sowieso al een laag tarief kennen. De looptijd en het jaarkilometrage wordt daarbij ingesteld op het laagste tarief. 

Markt ‘gekocht’

Maar ook wordt er, volgens Snel, markt ‘gekocht’. "Privélease is nog niet helemaal common sense en aanbieders proberen dat wel te creëren. Het is immers een nieuwe groep klanten die je (meer dan bij kopen) aan je kan binden."

Bij fleetmanagers kunnen de lage prijzen wel eens de indruk wekken dat zakelijke full operational lease een stuk duurder is dan private lease. "Maar dat is vooral een perceptieprobleem", zegt Snel. "Als dezelfde auto’s die aangeboden worden als privélease auto zouden worden gecalculeerd voor bedrijven, dan zal ook hiervoor een zeer laag tarief gelden. Wellicht iets hoger omdat het ‘markt kopen-component’ voor zakelijk leasen minder geldt. Zakelijk wordt er ook veel vaker voor auto’s gekozen die nog besteld moeten worden en waar niet deze hoge kortingen op van toepassing zijn. Verder gaat het vaak om veel duurdere auto’s en veel hogere jaarkilometrages. Vergelijk het met een forse belbundel met de nieuwste iPhone ten opzichte van een kleine bundel met een eenvoudige Huawei die in bulk zijn ingekocht."
De tool waarmee AutoDisk nu komt kan op de website van private leaseaanbieders worden ge-embedded. Volgens Snel is er al een grote leasemaatschappij die dat doet.

Bron: Trends in Autoleasing 

Reacties

De heer Snel slaat de plank enigszins mis met zijn opmerking over dumpmodellen. Ik heb bijvoorbeeld een uitstekende Private Lease Deal gedaan met een Opel Astra Sports Tourer model 2016 en zelfs vier maanden levertijd. Dus er zijn ook hagelnieuwe modellen tegen zeer interessante prijzen.

Geplaatst door: H. van Vliet op

Bestie here van Vliet,
Juist Opel maakt zich altijd schuldig aan hoge kortingen, zelfs dus aan het begin van de levenscyclus (Ik heb we al 1 stuks ingekocht met 22% korting.

Geplaatst door: Jan op

Beste heer van Vliet,
Goed dat u zo’n mooie deal heeft kunnen sluiten. Gefeliciteerd! Overigens: Voorraden kunnen ook virtuele voorraden zijn in de vorm van ingekochte productieplaatsen. Daar heeft u van kunnen profiteren.

Geplaatst door: Alain Snel op
Achtergrond: Waarom is (lijkt?) private lease zo goedkoop? - Automobielmanagement.nl

Achtergrond: Waarom is (lijkt?) private lease zo goedkoop?

AutoDisk komt met een kostenvergelijkingstool tussen een privéleaseauto en een occasion. Want volgens directeur Alain Snel vliegen de aanbiedingen van lage private leasetarieven ons momenteel om de oren. Soms zijn de tarieven zo laag dat je het niet goed kunt geloven. Ook fleetmanagers niet.

Achtergrond: Waarom is (lijkt?) private lease zo goedkoop?

Snel heeft wel enkele verklaringen voor deze lage private leasetarieven. Allereerst zijn de auto’s in de aanbieding veelal wagens uit voorraden en in het bijzonder zelfs overschotten die leveranciers kwijt willen. Daarop zijn zeer hoge kortingen van toepassing. "Laagconjunctuur (slechte verkopen) samen met inkoopverplichtingen -waar weer bonussen van afhankelijk zijn- zorgen voor hoge kortingen. Regelmatig worden zo plukken auto’s gedumpt. Privéleaseaanbiedingen putten vooral uit deze pool auto’s", aldus Snel.

De afschrijvingscomponent wordt daardoor erg klein en dat resulteert in een laag tarief. Afschrijving is immers de grootste component bij autoleasing. In de aanbieding zijn meestal ook de zeer kleine en goedkope auto’s die sowieso al een laag tarief kennen. De looptijd en het jaarkilometrage wordt daarbij ingesteld op het laagste tarief. 

Markt ‘gekocht’

Maar ook wordt er, volgens Snel, markt ‘gekocht’. "Privélease is nog niet helemaal common sense en aanbieders proberen dat wel te creëren. Het is immers een nieuwe groep klanten die je (meer dan bij kopen) aan je kan binden."

Bij fleetmanagers kunnen de lage prijzen wel eens de indruk wekken dat zakelijke full operational lease een stuk duurder is dan private lease. "Maar dat is vooral een perceptieprobleem", zegt Snel. "Als dezelfde auto’s die aangeboden worden als privélease auto zouden worden gecalculeerd voor bedrijven, dan zal ook hiervoor een zeer laag tarief gelden. Wellicht iets hoger omdat het ‘markt kopen-component’ voor zakelijk leasen minder geldt. Zakelijk wordt er ook veel vaker voor auto’s gekozen die nog besteld moeten worden en waar niet deze hoge kortingen op van toepassing zijn. Verder gaat het vaak om veel duurdere auto’s en veel hogere jaarkilometrages. Vergelijk het met een forse belbundel met de nieuwste iPhone ten opzichte van een kleine bundel met een eenvoudige Huawei die in bulk zijn ingekocht."
De tool waarmee AutoDisk nu komt kan op de website van private leaseaanbieders worden ge-embedded. Volgens Snel is er al een grote leasemaatschappij die dat doet.

Bron: Trends in Autoleasing 

Reacties

De heer Snel slaat de plank enigszins mis met zijn opmerking over dumpmodellen. Ik heb bijvoorbeeld een uitstekende Private Lease Deal gedaan met een Opel Astra Sports Tourer model 2016 en zelfs vier maanden levertijd. Dus er zijn ook hagelnieuwe modellen tegen zeer interessante prijzen.

Geplaatst door: H. van Vliet op

Bestie here van Vliet,
Juist Opel maakt zich altijd schuldig aan hoge kortingen, zelfs dus aan het begin van de levenscyclus (Ik heb we al 1 stuks ingekocht met 22% korting.

Geplaatst door: Jan op

Beste heer van Vliet,
Goed dat u zo’n mooie deal heeft kunnen sluiten. Gefeliciteerd! Overigens: Voorraden kunnen ook virtuele voorraden zijn in de vorm van ingekochte productieplaatsen. Daar heeft u van kunnen profiteren.

Geplaatst door: Alain Snel op