Meerderheid MKB-ondernemers kiest voor privéauto

De meeste ondernemers rijden zakelijk in hun privéauto (59 procent). Op de tweede plaats staat de bedrijfsauto, waarbij de auto eigendom is van de onderneming (19 procent). Ook de tankpas blijkt nog nauwelijks ingeburgerd.

Het een en ander blijkt uit onderzoek van Tom (het voormalige MKB Brandstof) uitgevoerd door Maurice de Hond.

Wel is voor de meeste ondernemers de auto het belangrijkste vervoermiddel voor hun werk (62 procent). Gevolgd door de fiets met 12 procent, een bestelwagen (10 procent) en de trein (4 procent). Vooral ‘ouderen’ maken gebruik van de auto. Van de ondernemers tot 35 jaar gebruikt 28 procent de fiets of de trein. Onder zzp’ers is dat 20 procent.

Elektrische auto’s of plug-ins zie je vooral bij ondernemers die leasen; 23% van hen heeft zo’n ‘duurzame’ auto tegenover 3 procent van de ondernemers die hun privéauto zakelijk gebruiken.
Martin Schuurman, de ondernemer achter Tom: "Elektrisch rijden wordt langzamerhand aantrekkelijker, maar vooral bij ondernemers die hun eigen auto kopen, winnen de lagere kilometerkosten het nog niet van de hogere aanschafkosten." 

Afrekenen

Van alle ondernemers gebruikt inmiddels 16 procent een tankpas. Al wordt een pinpas of creditcard nog altijd het meest gebruikt (67 procent). Opvallend is het beperkte gebruik van tankpassen TOM_duurzameonder ondernemers die hun privéauto gebruiken voor hun werk. Van de privérijders gebruikt slechts 9 procent een tankpas. Bijna twee derde van hen betaalt de brandstof privé en declareert de zakelijk gereden kilometers bij het eigen bedrijf. Schuurman: "Ze weten nog niet dat zij met een tankpas de btw over de brandstof kunnen terugvorderen, dankzij een speciale fiscale regeling." 

Verdrievoudigen

Volgens Schuurman kan het aantal ondernemers dat een tankpas gebruikt de komende tien jaar nog verdrievoudigen. "Ook door de toenemende fiscale eisen die het gebruik van kassabonnetjes in bedrijfsadministraties moeten terugdringen."

De bekendheid met een tankpas is het grootst bij ondernemers met een leaseauto of een bedrijfsauto. Toch blijkt slechts 38 procent van de ondernemers die leasen een tankpas te gebruiken, ook al wordt deze standaard meegeleverd bij operational lease. Opvallend is vooral de opmars van de tankpas bij ondernemers met een bedrijfsauto. Tien jaar geleden gebruikten ze nog nauwelijks een tankpas; nu is dat ruim een kwart.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Een tankpas is overbodig en kost alleen maar geld als je de brandstofkosten betaalt met een zakelijk betaalpas van het bedrijf. Dan kun je ook gewoon de BTW aftrekken. Dat wordt er gemakshalve door Tom is alle reclameuitingen niet bij verteld.

Geplaatst door: van Zanten op

In weerwil van wat Van Zanten’s bericht doet vermoeden is de BTW met gebruik van een brandstofkaart volledig en ook nog eens veel eenvoudiger verrekenbaar, nl. op basis van de maandelijkse factuur, terwijl bij gebruik van de gewone betaalkaart het bewaren van benzinebonnetjes noodzakelijk blijft. De brandstofkaart is echt veel efficiënter voor de administratie, gewoon een paar maanden proberen, dan weet je het heel zeker.
Daarnaast biedt de brandstofcard specifieke gegevens die direct info geven over het brandstofverbruik en is het boeken als onderdeel van de autokosten een fluitje van een cent.

Geplaatst door: Roel Hindriks op
Meerderheid MKB-ondernemers kiest voor privéauto - Automobielmanagement.nl

Meerderheid MKB-ondernemers kiest voor privéauto

De meeste ondernemers rijden zakelijk in hun privéauto (59 procent). Op de tweede plaats staat de bedrijfsauto, waarbij de auto eigendom is van de onderneming (19 procent). Ook de tankpas blijkt nog nauwelijks ingeburgerd.

Het een en ander blijkt uit onderzoek van Tom (het voormalige MKB Brandstof) uitgevoerd door Maurice de Hond.

Wel is voor de meeste ondernemers de auto het belangrijkste vervoermiddel voor hun werk (62 procent). Gevolgd door de fiets met 12 procent, een bestelwagen (10 procent) en de trein (4 procent). Vooral ‘ouderen’ maken gebruik van de auto. Van de ondernemers tot 35 jaar gebruikt 28 procent de fiets of de trein. Onder zzp’ers is dat 20 procent.

Elektrische auto’s of plug-ins zie je vooral bij ondernemers die leasen; 23% van hen heeft zo’n ‘duurzame’ auto tegenover 3 procent van de ondernemers die hun privéauto zakelijk gebruiken.
Martin Schuurman, de ondernemer achter Tom: "Elektrisch rijden wordt langzamerhand aantrekkelijker, maar vooral bij ondernemers die hun eigen auto kopen, winnen de lagere kilometerkosten het nog niet van de hogere aanschafkosten." 

Afrekenen

Van alle ondernemers gebruikt inmiddels 16 procent een tankpas. Al wordt een pinpas of creditcard nog altijd het meest gebruikt (67 procent). Opvallend is het beperkte gebruik van tankpassen TOM_duurzameonder ondernemers die hun privéauto gebruiken voor hun werk. Van de privérijders gebruikt slechts 9 procent een tankpas. Bijna twee derde van hen betaalt de brandstof privé en declareert de zakelijk gereden kilometers bij het eigen bedrijf. Schuurman: "Ze weten nog niet dat zij met een tankpas de btw over de brandstof kunnen terugvorderen, dankzij een speciale fiscale regeling." 

Verdrievoudigen

Volgens Schuurman kan het aantal ondernemers dat een tankpas gebruikt de komende tien jaar nog verdrievoudigen. "Ook door de toenemende fiscale eisen die het gebruik van kassabonnetjes in bedrijfsadministraties moeten terugdringen."

De bekendheid met een tankpas is het grootst bij ondernemers met een leaseauto of een bedrijfsauto. Toch blijkt slechts 38 procent van de ondernemers die leasen een tankpas te gebruiken, ook al wordt deze standaard meegeleverd bij operational lease. Opvallend is vooral de opmars van de tankpas bij ondernemers met een bedrijfsauto. Tien jaar geleden gebruikten ze nog nauwelijks een tankpas; nu is dat ruim een kwart.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Een tankpas is overbodig en kost alleen maar geld als je de brandstofkosten betaalt met een zakelijk betaalpas van het bedrijf. Dan kun je ook gewoon de BTW aftrekken. Dat wordt er gemakshalve door Tom is alle reclameuitingen niet bij verteld.

Geplaatst door: van Zanten op

In weerwil van wat Van Zanten’s bericht doet vermoeden is de BTW met gebruik van een brandstofkaart volledig en ook nog eens veel eenvoudiger verrekenbaar, nl. op basis van de maandelijkse factuur, terwijl bij gebruik van de gewone betaalkaart het bewaren van benzinebonnetjes noodzakelijk blijft. De brandstofkaart is echt veel efficiënter voor de administratie, gewoon een paar maanden proberen, dan weet je het heel zeker.
Daarnaast biedt de brandstofcard specifieke gegevens die direct info geven over het brandstofverbruik en is het boeken als onderdeel van de autokosten een fluitje van een cent.

Geplaatst door: Roel Hindriks op