Combi autodelen-private lease maakt opmars

Private lease is ‘hot’. Dit jaar steeg het aantal private leaseauto’s van 36 duizend naar 50 duizend, een toename van 35 procent in slechts zes maanden. Het is een ontwikkeling die helemaal past in het huidige tijdsbeeld, waarbij consumenten liever niet de lasten van bezit willen dragen.

Met private lease hebben zij toegang tot een nieuwe auto voor een maandelijks all-in bedrag. Daarbij komt dat contracten steeds korter worden en als de leasetijd voorbij is, lever je gewoon je auto weer om eventueel een nieuwe te kiezen. Voor de particulier wordt het daarmee steeds aantrekkelijker om een auto te leasen in plaats van aan te schaffen. Maar wat hebben private lease en autodelen met elkaar te maken?

Leaseauto delen
Er zijn verschillende manieren waarop beide vormen van autobezit elkaar versterken. Steeds meer leasemaatschappijen staan autodelen bijvoorbeeld toe in hun voorwaarden. De meest vooruitlopende aanbieders maken het delen zelfs onderdeel van hun concept, met als doel om de klant over de streep te trekken met lagere maandlasten. Immers, als de auto een aantal keer per maand verhuurd wordt, is dit een tegemoetkoming in de leasekosten. Een voorbeeld hiervan is DriveMoby , waarbij de leaseauto wordt aangemeld bij deelplatformen SnappCar en Mywheels. Delen hoeft niet, maar wordt wel aangemoedigd. Leaserijders verdienen gemakkelijk honderd euro per maand terug door hun auto drie á vier keer per maand te delen. Athlon moedigt delen zelfs aan met een korting van 5 euro voor deelnemers die hun leaseauto ook delen. Business Lease stimuleert niet alleen autodelen maar ook ritten delen.

Gecombineerde lease-deelconcepten
Nog een stap verder gaan de aanbieders van gecombineerde lease-deelconcepten. In plaats van af en toe een leaseauto te delen met onbekenden, kan men er hier voor kiezen om de auto structureel te delen met bekenden. Dan ga je in feite sámen een auto leasen. Dit concept werd onder andere al geïntroduceerd door Porsche, waarmee het merk meteen een veel groter publiek bereikt. En op 1 oktober lanceert share2use het concept Deelootoo lease, waarbij middels een app ook het bijhouden van de administratie, het verdelen van de kilometers, het reserveren en het vinden en openen van de auto makkelijk gemaakt wordt.

Kans voor werkgevers
Nu is 95 procent van de private leaseauto’s nog voor consumenten bedoeld, maar inmiddels bieden ook steeds meer werkgevers een mobiliteitsbudget en private lease raamcontracten aan in plaats van leaseauto’s. Werknemers zijn zo vrijer om hun eigen mobiliteit in te richten en werkgevers besparen kosten. Mede hierdoor zal het aantal private leaseauto’s nog groter worden. Hierbij ligt ook een kans bij de werkgever, om actief het deelbaar maken van de leaseauto te faciliteren. Want sommige leasemaatschappijen hebben nog een klein duwtje in de rug nodig.

Het mes snijdt hier aan twee kanten. Private lease kan autodelen laten groeien vanwege de lage drempel om te delen. Tegelijkertijd maakt autodelen private lease veel voordeliger. Een win-win situatie die kansen biedt voor aanbieders van deze diensten.

Dit artikel is geschreven door Ananda Groag van shareNL . Meer weten over private lease & autodelen? Meld u gratis aan voor ‘Driving Change ‘ hét event over autodelen op 27 september in Den Haag.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Combi autodelen-private lease maakt opmars - Automobielmanagement.nl

Combi autodelen-private lease maakt opmars

Private lease is ‘hot’. Dit jaar steeg het aantal private leaseauto’s van 36 duizend naar 50 duizend, een toename van 35 procent in slechts zes maanden. Het is een ontwikkeling die helemaal past in het huidige tijdsbeeld, waarbij consumenten liever niet de lasten van bezit willen dragen.

Met private lease hebben zij toegang tot een nieuwe auto voor een maandelijks all-in bedrag. Daarbij komt dat contracten steeds korter worden en als de leasetijd voorbij is, lever je gewoon je auto weer om eventueel een nieuwe te kiezen. Voor de particulier wordt het daarmee steeds aantrekkelijker om een auto te leasen in plaats van aan te schaffen. Maar wat hebben private lease en autodelen met elkaar te maken?

Leaseauto delen
Er zijn verschillende manieren waarop beide vormen van autobezit elkaar versterken. Steeds meer leasemaatschappijen staan autodelen bijvoorbeeld toe in hun voorwaarden. De meest vooruitlopende aanbieders maken het delen zelfs onderdeel van hun concept, met als doel om de klant over de streep te trekken met lagere maandlasten. Immers, als de auto een aantal keer per maand verhuurd wordt, is dit een tegemoetkoming in de leasekosten. Een voorbeeld hiervan is DriveMoby , waarbij de leaseauto wordt aangemeld bij deelplatformen SnappCar en Mywheels. Delen hoeft niet, maar wordt wel aangemoedigd. Leaserijders verdienen gemakkelijk honderd euro per maand terug door hun auto drie á vier keer per maand te delen. Athlon moedigt delen zelfs aan met een korting van 5 euro voor deelnemers die hun leaseauto ook delen. Business Lease stimuleert niet alleen autodelen maar ook ritten delen.

Gecombineerde lease-deelconcepten
Nog een stap verder gaan de aanbieders van gecombineerde lease-deelconcepten. In plaats van af en toe een leaseauto te delen met onbekenden, kan men er hier voor kiezen om de auto structureel te delen met bekenden. Dan ga je in feite sámen een auto leasen. Dit concept werd onder andere al geïntroduceerd door Porsche, waarmee het merk meteen een veel groter publiek bereikt. En op 1 oktober lanceert share2use het concept Deelootoo lease, waarbij middels een app ook het bijhouden van de administratie, het verdelen van de kilometers, het reserveren en het vinden en openen van de auto makkelijk gemaakt wordt.

Kans voor werkgevers
Nu is 95 procent van de private leaseauto’s nog voor consumenten bedoeld, maar inmiddels bieden ook steeds meer werkgevers een mobiliteitsbudget en private lease raamcontracten aan in plaats van leaseauto’s. Werknemers zijn zo vrijer om hun eigen mobiliteit in te richten en werkgevers besparen kosten. Mede hierdoor zal het aantal private leaseauto’s nog groter worden. Hierbij ligt ook een kans bij de werkgever, om actief het deelbaar maken van de leaseauto te faciliteren. Want sommige leasemaatschappijen hebben nog een klein duwtje in de rug nodig.

Het mes snijdt hier aan twee kanten. Private lease kan autodelen laten groeien vanwege de lage drempel om te delen. Tegelijkertijd maakt autodelen private lease veel voordeliger. Een win-win situatie die kansen biedt voor aanbieders van deze diensten.

Dit artikel is geschreven door Ananda Groag van shareNL . Meer weten over private lease & autodelen? Meld u gratis aan voor ‘Driving Change ‘ hét event over autodelen op 27 september in Den Haag.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding