Dit blijkt uit de toelichting van LeasePlan op de kwartaalcijfers die het leasebedrijf deze week heeft gepubliceerd. Het bedrijf boekte in het derde kwartaal een nettowinst van ruim 156 miljoen euro, een stijging van 41% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Over de eerste negen maanden van dit jaar steeg het brutoresultaat met 9% tot bijna 869 miljoen euro. De groei is toe te schrijven aan een toename van het beheerde wagenpark (van 1,55 miljoen tot 1,64 miljoen voertuigen) en onverminderd hoge marges op de leaseactiviteiten.

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf kiezen vaker voor het leasen van een bedrijfsauto en daarnaast tonen particulieren meer interesse in ‘private lease’ voor een personenauto, zo ervaart LeasePlan. Beide categorieën blijken snel uitdijende marktsegmenten. Gerekend in aantallen voertuigen wordt op jaarbasis een groei van 19% bereikt.

LeasePlan boekt verder meer winst door het aanbieden van verzekeringen voor het eigen wagenpark. De verzekerde vloot van LeasePlan Insurance nam de laatste twaalf maanden met ruim 12% toe. Ook de verkoop van gebruikte leasewagens op de occasionmarkt neemt toe. De resultaten hiervan zijn in de eerste negen maanden van 2016 hoger uitgekomen dan in de vergelijkbare periode vorig jaar.