Verdienen op een contract van een Volkswagen Passat met een looptijd van 48 maanden en 35.000 kilometer per jaar. Het is anno 2016 nog volop realiteit, maar op den duur niet houdbaar. Want nu al is de veranderende mobiliteitsbehoefte duidelijk merkbaar, de nieuwe boekhoudregels IFRS gaat voor een (verder) krimpend zakelijk leasepark zorgen en de zelfrijdende auto gaat op wat langere termijn de markt helemaal op zijn kop zetten. Marchel Koops van Athlon is er stellig over. Ook wat zijn eigen organisatie betreft: over 5 jaar ziet ‘zijn’ Athlon er compleet anders uit. "Dat moet ook wel, want we willen niet de Kodak van de toekomst worden."

Tegelijkertijd is timing cruciaal. Alle nieuwe mobiliteitsproposities die ook Athlon nu al voert, daarvan kan het bedrijf niet leven. Nieuwe klanten worden er tot dusverre niet mee binnengehaald. Misschien als straks het eerste spreekwoordelijk schaap over de dam is… Tot die tijd moet er in ieder geval verder geïnnoveerd worden. Maar ook daar is Koops helder in: "Die slag gaan we als groot bedrijf niet winnen. Aan innovatie doen we volop, maar we hebben onze business development vooral buiten onze organisatie geplaatst. Waarbij we ook investeren in innovatie startups van buiten die opereren op basis van ‘trial en error’." 

Coolblue en Zalando

Ondertussen wil Koops het ‘aloude’ leasebedrijf Athlon – afgelopen september werd het honderdjarige feestje gevierd – de komende jaren efficiënter maken waarbij de kosten omlaag moeten. De gehele customer journey moet in zijn ogen worden gedigitaliseerd. Pas dan ook wordt private lease winstgevender. Want het groeiende private lease is tot op heden zeker niet zaligmakend, benadrukt Koops.

Uiteindelijk moet Athlon een sterk mobiliteitsplatform worden waarop een klant op zondag bijvoorbeeld een auto voor maandag kan reserveren. Die schotten tussen B2B en B2C zijn nu al aan het
verdwijnen, het wordt mobility to everyone. E-commerce bedrijven als Coolblue en Zalando zijn daarbij de grote voorbeelden. Die hebben de customer journey al grotendeels digitaal in kaart. Dat is de toekomst, volgens Koops. "Lichtpunt daarbij is dat 25% van de bedrijven vertrouwen heeft in een leasemaatschappij als mobiliteitsprovider."

Bron: Trends in Autoleasing