Het kost de (dealer)leasemaatschappijen namelijk bergen werk om de (actie)leaseprijzen te managen. Het deze maand gelanceerde Leaseprijs Manager moet uitkomst bieden.

Private leasemodellen zijn doorgaans van een bepaald type auto met een beperkte set opties. Vaak zijn het vooraf gedefinieerde (voorraad)auto’s met maar een paar mogelijke extra’s. Dat lijkt in eerste instantie overzichtelijk, maar om aan de auto’s de juiste (actie)prijs te hangen, vergt juist veel handmatig werk. Probleem is, volgens AutoDisk, dat de ‘gewone’ calculatiemodellen, die alle auto’s met alle opties calculeerbaar maken, het niet aankunnen. "Dat betekent dat bijvoorbeeld een marketeer in een systeempje de autogegevens moet invoeren, afbeeldingen moet koppelen, teksten, tags, kleuren en de leaseprijsmatrix van de auto’s moet invoeren. Een enorm tijdrovend proces", aldus AutoDisk directeur Alain Snel.

332 euro wordt 329 euro

Met de Leaseprijs Manager van AutoDisk moeten private leaseauto’s wel automatisch van de juiste (actie)prijs kunnen worden voorzien. Snel: "De autogegevens worden automatisch gevuld, leaseprijzen van alle looptijden worden instant berekend, opties zijn beschikbaar en ook daarvan wordt de leaseprijsmatrix automatisch gevuld. Natuurlijk kan je ook meteen automatisch een wervende tekst van het model vullen en zijn er heel veel afbeeldingen beschikbaar."
Het systeem houdt ook rekening met afgeronde actieprijzen, waarbij bijvoorbeeld 332 euro 329 euro wordt. Ook is het systeem gekoppeld aan de backoffice en kan het worden geïntegreerd in de website.

Bron: Trends in Autoleasing