VZR houdt spoedprocedure tegen ’25 procent discriminatie’

Ruim 15% van de zakelijke rijders betaalt anno 2017 nog het 25 procent bijtellingstarief terwijl het toptarief inmiddels is gedaald naar 22 procent. Eerdere protesten mochten niet baten, VZR houdt nu een spoedprocedure.

VZR houdt spoedprocedure tegen ’25 procent discriminatie’

Auto’s van voor 2017 blijven hun 25% bijtelling behouden, ook al zijn de tarieven inmiddels verlaagd. Discriminatie, redeneerde de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) al eerder. Ook fiscalist Jan Rolleman van AMD automotive fiscalisten stelde eerder dat het verschil tussen 22 en 25 procent een ongelijke behandeling oplevert van gelijke gevallen.

Gezamenlijk starten beide partijen nu een spoedprocedure bij de belastingrechter. Die moet oordelen over de vraag of dit verschil in bijtelling wel of niet een ongerechtvaardigde ongelijke behandeling van gelijke gevallen oplevert of op een andere manier in strijd is met de wet of de verdragen. Uit het ledenbestand van VZR is een viertal leden gevraagd deel te nemen. Deze vier bezwaarschriften liggen nu bij de belastingdienst.

VZR hoopt nog dit jaar een rechterlijk oordeel over dit tariefverschil te krijgen in een aantal representatieve gevallen. Andere berijders die zelf met een soortgelijke situatie te maken hebben, kunnen dan in hun belastingaangifte inkomstenbelasting over het jaar 2017, die in het voorjaar van 2018 ingediend moet worden, de uitkomst van deze procedure verwerken.

Bron: Trends in Autoleasing 

VZR houdt spoedprocedure tegen ’25 procent discriminatie’ - Automobielmanagement.nl

VZR houdt spoedprocedure tegen ’25 procent discriminatie’

Ruim 15% van de zakelijke rijders betaalt anno 2017 nog het 25 procent bijtellingstarief terwijl het toptarief inmiddels is gedaald naar 22 procent. Eerdere protesten mochten niet baten, VZR houdt nu een spoedprocedure.

VZR houdt spoedprocedure tegen ’25 procent discriminatie’

Auto’s van voor 2017 blijven hun 25% bijtelling behouden, ook al zijn de tarieven inmiddels verlaagd. Discriminatie, redeneerde de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) al eerder. Ook fiscalist Jan Rolleman van AMD automotive fiscalisten stelde eerder dat het verschil tussen 22 en 25 procent een ongelijke behandeling oplevert van gelijke gevallen.

Gezamenlijk starten beide partijen nu een spoedprocedure bij de belastingrechter. Die moet oordelen over de vraag of dit verschil in bijtelling wel of niet een ongerechtvaardigde ongelijke behandeling van gelijke gevallen oplevert of op een andere manier in strijd is met de wet of de verdragen. Uit het ledenbestand van VZR is een viertal leden gevraagd deel te nemen. Deze vier bezwaarschriften liggen nu bij de belastingdienst.

VZR hoopt nog dit jaar een rechterlijk oordeel over dit tariefverschil te krijgen in een aantal representatieve gevallen. Andere berijders die zelf met een soortgelijke situatie te maken hebben, kunnen dan in hun belastingaangifte inkomstenbelasting over het jaar 2017, die in het voorjaar van 2018 ingediend moet worden, de uitkomst van deze procedure verwerken.

Bron: Trends in Autoleasing