Trend-Rx: ‘lease straks goed voor 80 procent van nieuwverkoop’

De verkoop van nieuwe auto’s zal de komende jaren in een glijvlucht naar beneden duikelen; tot zo’n 250.000 in 2026. Daarvan zal de leasesector misschien wel 80 procent voor zijn rekening nemen, met dank aan private lease.

Trend-Rx: 'lease straks goed voor 80 procent van nieuwverkoop'

Die boodschap verkondigde Arno Onink van onderzoeksbureau Trend-Rx vorige week op de bijeenkomst van Automotive Insiders ‘De autofabrikant en de toekomst van aftersales’. Die radicaal lagere nieuwverkoop wijt Onink vooral aan demografische en financiële factoren. Het aandeel ouderen die momenteel de nieuwverkoop omhoog houdt, heeft momenteel haar piek bereikt. De groei van het bruto binnenlands product neemt bovendien af, wat zich vertaalt naar een relatieve verarming van met name jongeren. Daarnaast zal het aantal eenpersoonshuishoudens ook nog gaan stijgen.

Ook René Seyger van bij adviesbureau Roland Berger deed een duit in het zakje. Hij wijst op de dalende ‘importantie’ van de auto. Die staat gemiddeld nu op een tiende plek, na zaken als muziek, mode, vakantie en de smartphone. "Bij jongeren is het hebben van een auto nog minder belangrijk, daar staat het op plek 13. Bij ouderen op plek 7. Maar vergeet niet dat de oudere generatie kopieergedrag vertoont ten opzichte van jongeren. Dat gaat sneller dan iedereen verwacht".

Commodity

Nieuwe mobiliteit of smart mobility, waarbij we niet meer in brokjes moeten denken van bijvoorbeeld auto, trein of bus, moet derhalve vorm krijgen, zegt Seyger. De consument wil ‘hassel free’ van A naar B. Daar is een digitale slag voor nodig, vooral autofabrikanten en leasemaatschappijen zijn daar het best voor geëquipeerd, denkt Seyger. "Straks geven we met private lease voor maandelijks nog geen 100 euro uit aan onze mobiliteit. Dat is minder dan de meesten uitgeven aan restaurants. Auto’s worden net zo’n commodity als fietsen."

De auto als commodity, geen partij die dat zo goed kan als leasemaatschappijen, vooral vanwege hun efficiënte inkoop en het regelen van geld. Maar maatwerk behoort dan weer niet tot hun core. Er liggen dus voor bedrijven kansen op het gebied van ‘customer intimici’. Onink denkt dat bedrijven die een goed mobiliteitsconcept neerzetten, de klant naar zich toe kunnen trekken. Waarbij ook zaken als verzekering en schadeherstel hoort. "Tesla biedt in sommige Aziatische landen hun auto’s aan inclusief verzekering en schaherstel. Dat gaat ook in Europa gebeuren, is onze overtuiging."

Bron: Trends in Autoleasing 

Trend-Rx: ‘lease straks goed voor 80 procent van nieuwverkoop’ - Automobielmanagement.nl

Trend-Rx: ‘lease straks goed voor 80 procent van nieuwverkoop’

De verkoop van nieuwe auto’s zal de komende jaren in een glijvlucht naar beneden duikelen; tot zo’n 250.000 in 2026. Daarvan zal de leasesector misschien wel 80 procent voor zijn rekening nemen, met dank aan private lease.

Trend-Rx: 'lease straks goed voor 80 procent van nieuwverkoop'

Die boodschap verkondigde Arno Onink van onderzoeksbureau Trend-Rx vorige week op de bijeenkomst van Automotive Insiders ‘De autofabrikant en de toekomst van aftersales’. Die radicaal lagere nieuwverkoop wijt Onink vooral aan demografische en financiële factoren. Het aandeel ouderen die momenteel de nieuwverkoop omhoog houdt, heeft momenteel haar piek bereikt. De groei van het bruto binnenlands product neemt bovendien af, wat zich vertaalt naar een relatieve verarming van met name jongeren. Daarnaast zal het aantal eenpersoonshuishoudens ook nog gaan stijgen.

Ook René Seyger van bij adviesbureau Roland Berger deed een duit in het zakje. Hij wijst op de dalende ‘importantie’ van de auto. Die staat gemiddeld nu op een tiende plek, na zaken als muziek, mode, vakantie en de smartphone. "Bij jongeren is het hebben van een auto nog minder belangrijk, daar staat het op plek 13. Bij ouderen op plek 7. Maar vergeet niet dat de oudere generatie kopieergedrag vertoont ten opzichte van jongeren. Dat gaat sneller dan iedereen verwacht".

Commodity

Nieuwe mobiliteit of smart mobility, waarbij we niet meer in brokjes moeten denken van bijvoorbeeld auto, trein of bus, moet derhalve vorm krijgen, zegt Seyger. De consument wil ‘hassel free’ van A naar B. Daar is een digitale slag voor nodig, vooral autofabrikanten en leasemaatschappijen zijn daar het best voor geëquipeerd, denkt Seyger. "Straks geven we met private lease voor maandelijks nog geen 100 euro uit aan onze mobiliteit. Dat is minder dan de meesten uitgeven aan restaurants. Auto’s worden net zo’n commodity als fietsen."

De auto als commodity, geen partij die dat zo goed kan als leasemaatschappijen, vooral vanwege hun efficiënte inkoop en het regelen van geld. Maar maatwerk behoort dan weer niet tot hun core. Er liggen dus voor bedrijven kansen op het gebied van ‘customer intimici’. Onink denkt dat bedrijven die een goed mobiliteitsconcept neerzetten, de klant naar zich toe kunnen trekken. Waarbij ook zaken als verzekering en schadeherstel hoort. "Tesla biedt in sommige Aziatische landen hun auto’s aan inclusief verzekering en schaherstel. Dat gaat ook in Europa gebeuren, is onze overtuiging."

Bron: Trends in Autoleasing