Dit en meer blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn er in totaal 34.667 nieuwe leaseauto’s op naam van leasebedrijven genoteerd. Vorig jaar waren dat in dezelfde periode nog slechts 22.702 stuks; de toename over Q1 is daarmee liefst 52,7 procent.

Naar verwachting zal deze oplevering deels teniet gedaan worden door een afnemende registratie-animo tegen het eind van het jaar. Er zijn dan immers – anders dan eind 2016 – geen fiscale prikkels meer die registratie in het slotkwartaal rechtvaardigen. Leasebedrijven houden sowieso niet erg van eindejaarsregistraties. Liever noteert men nieuwe auto’s aan het begin van een nieuw jaar opdat er een ‘vers’ bouwjaar op het kenteken verschijnt wat de waarde ten goede zou komen. Door de grote bijtellingsvoordelen van de afgelopen jaren werd echter nogal eens met die traditie gebroken. Eind 2017 worden echter geen fiscale incentives meer verwacht.

Marktleider Volkswagen kan – evenals de premiummerken Audi, BMW, Mercedes-Benz en Mini – maar ten dele profiteren van de huidige marktgroei en ziet haar marktaandeel dit jaar in het leasesegment dalen naar 14,3 procent. De naaste belagers van de marktleider – Opel en Renault – noteren ruime verdubbelingen van hun afzet en zien beide hun marktaandeel klimmen naar 9,5 procent van de leasemarkt. In maart is komt het meest ingezette leasemodel echter uit de stal van Toyota; mede dankzij de belangstelling voor privélease is de Aygo de leasetopper van de maand.















































































       
 

Populairste
leasemodellen



 


 

 


 

  
maand maart



1



Toyota



Aygo



478



2



Ford



Fiesta



467



3



Renault



Megane estate



443



4



Opel



Karl



405



5



Opel



Astra sports tourer



395



6



Nissan



Qashqai



264



7



Skoda



Octavia combi



261



8



Volkswagen



Polo



257



9



Renault



Clio estate



241



10



Volkswagen



Up!



214