GfK: private leasemarkt ‘nu echt’ in hogere versnelling

De private leasemarkt bevindt zich nu echt in een hogere versnelling, stelt nieuw onderzoek van GfK. Twee op de drie volwassenen weet inmiddels wat privélease inhoudt. Ook de ‘gebruiksintentie’ is gestegen. Toch is er nog een (lange) weg te gaan, aldus de onderzoekers.

Het onderzoek Multi Client Private Lease 2017 is afgelopen augustus uitgevoerd. De resultaten worden eind deze maand op het leasing evenement van Automotive Insiders ‘Leasing nu en in de toekomst’ gepresenteerd.

Maar Jeroen Barten van GfK licht al een tipje van de sluier op. Zo is de bekendheid van private lease gestegen naar van 48% in 2015 naar 67% in 2017. Twee op de drie volwassen Nederlanders weten dus wat privélease inhoudt. "Daarbovenop zien we dat de gebruiksintentie in een jaar verdubbeld is van 4% naar 8%. Deze mensen geven aan dat ze in de komende jaren waarschijnlijk of zeker gebruik gaan maken van private lease. Geen slechte vooruitzichten dus voor de privéleasemarkt", aldus de onderzoekers.

De ervaring leert echter wel dat het omzetten van gebruiksintentie naar daadwerkelijk gebruik de nodige inspanningen vergt. Die 8% geeft wel concrete koopsignalen af, maar dan nog moet je hen op de juiste manier benaderen en met het juist aanbod. Persoonlijk contact blijft bijvoorbeeld erg belangrijk in het oriëntatieproces. Zeker zodra je dichter bij het aankoopmoment komt wordt persoonlijk contact steeds belangrijker. 

Private lease (veel) duurder

Daarnaast hebben consumenten geen idee wat ze betalen voor hun mobiliteit, tegelijkertijd hebben velen (61%) wel het gevoel dat private lease (veel) duurder is. "Hier ligt nog de nodige ruimte om duidelijk te maken welke kosten allemaal inbegrepen zijn in het privéleasecontract – en dus mogelijk vergeten worden bij de inschatting van de huidige mobiliteitskosten."

Barten zal op de bijeenkomst dieper ingaan om enkele uitkomsten. Daarnaast wordt die dag de nieuwe Aumacon Leasebedrijven Top 50 gepresenteerd. Ook zullen er twee nieuwe ‘mobiliteitsinitiatieven’ worden voorgesteld; Moove Connected Mobility van Autobinck Group en Bleap die zakelijk en particulier autodelen moet samensmeden. Peter Mulder van Improof Research zal de uitkomsten delen van een exclusief voor deze bijeenkomst uitgevoerd onderzoek, waarin hij de mening peilt van de bevolking over de mobiliteitsplannen van de regering. Hoe denkt de Nederlander over bijvoorbeeld rekeningrijden en kilometerheffing?

Meer info op de website van Automotive Insiders.

GfK: private leasemarkt ‘nu echt’ in hogere versnelling - Automobielmanagement.nl

GfK: private leasemarkt ‘nu echt’ in hogere versnelling

De private leasemarkt bevindt zich nu echt in een hogere versnelling, stelt nieuw onderzoek van GfK. Twee op de drie volwassenen weet inmiddels wat privélease inhoudt. Ook de ‘gebruiksintentie’ is gestegen. Toch is er nog een (lange) weg te gaan, aldus de onderzoekers.

Het onderzoek Multi Client Private Lease 2017 is afgelopen augustus uitgevoerd. De resultaten worden eind deze maand op het leasing evenement van Automotive Insiders ‘Leasing nu en in de toekomst’ gepresenteerd.

Maar Jeroen Barten van GfK licht al een tipje van de sluier op. Zo is de bekendheid van private lease gestegen naar van 48% in 2015 naar 67% in 2017. Twee op de drie volwassen Nederlanders weten dus wat privélease inhoudt. "Daarbovenop zien we dat de gebruiksintentie in een jaar verdubbeld is van 4% naar 8%. Deze mensen geven aan dat ze in de komende jaren waarschijnlijk of zeker gebruik gaan maken van private lease. Geen slechte vooruitzichten dus voor de privéleasemarkt", aldus de onderzoekers.

De ervaring leert echter wel dat het omzetten van gebruiksintentie naar daadwerkelijk gebruik de nodige inspanningen vergt. Die 8% geeft wel concrete koopsignalen af, maar dan nog moet je hen op de juiste manier benaderen en met het juist aanbod. Persoonlijk contact blijft bijvoorbeeld erg belangrijk in het oriëntatieproces. Zeker zodra je dichter bij het aankoopmoment komt wordt persoonlijk contact steeds belangrijker. 

Private lease (veel) duurder

Daarnaast hebben consumenten geen idee wat ze betalen voor hun mobiliteit, tegelijkertijd hebben velen (61%) wel het gevoel dat private lease (veel) duurder is. "Hier ligt nog de nodige ruimte om duidelijk te maken welke kosten allemaal inbegrepen zijn in het privéleasecontract – en dus mogelijk vergeten worden bij de inschatting van de huidige mobiliteitskosten."

Barten zal op de bijeenkomst dieper ingaan om enkele uitkomsten. Daarnaast wordt die dag de nieuwe Aumacon Leasebedrijven Top 50 gepresenteerd. Ook zullen er twee nieuwe ‘mobiliteitsinitiatieven’ worden voorgesteld; Moove Connected Mobility van Autobinck Group en Bleap die zakelijk en particulier autodelen moet samensmeden. Peter Mulder van Improof Research zal de uitkomsten delen van een exclusief voor deze bijeenkomst uitgevoerd onderzoek, waarin hij de mening peilt van de bevolking over de mobiliteitsplannen van de regering. Hoe denkt de Nederlander over bijvoorbeeld rekeningrijden en kilometerheffing?

Meer info op de website van Automotive Insiders.