StreetScooter past in strategie Alphabet

Tijdens het proces dat leasemaatschappij Alphabet doormaakt om zichzelf nadrukkelijker als specialist in lichte bedrijfswagens te positioneren, diende zich de mogelijkheid aan om de elektrische bestelauto StreetScooter Work in Nederland te gaan voeren. CCO Ivo Lissone vertelt over het ambitieuze project.

Leasemaatschappij Alphabet is een grote speler op het gebied van personenauto’s. Het heeft er in Nederland ruim 80 duizend op de weg. "Ook in het marktsegment van de lichte bedrijfswagens zijn we actief", zegt Lissone, "maar onze kennis op dit gebied was intern versnipperd aanwezig. Daarom hebben we een kenniscentrum ingericht, waar we sinds 1 januari dit jaar alle kennis hebben gecentraliseerd op bedrijfsautogebied. Daardoor zijn we als leasemaatschappij beter in staat om als kundige vraagbaak voor klanten te fungeren.

Tegelijkertijd blijven we als team goed op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen over bedrijfswagens en houden we, ook weer centraal, onze contacten met de bedrijfsautowereld warm. We krijgen steeds meer gerichte vragen vanuit de markt over de inzet van bedrijfswagens. De één wil graag dat we ze ‘s nachts gaan laten onderhouden en repareren, zodat de inzetbaarheid overdag optimaal is, een ander vraagt ons mee te denken over de ideale laadruimte-inrichting voor kratten die aan huis bezorgd moeten worden. Dan komt er opeens erg veel op je af, zoals de vraag naar ramingen van exploitatiekosten tot het voldoen aan arbo-eisen en de keuze van de juiste motorvarianten, laadvermogens en afmetingen."

Vergroenen

Gezien het bovenstaande is de komst van de StreetScooter binnen het merkenportfolio van de leasemaatschappij een prettige bijkomstigheid. Lissone: "Wij hebben september vorig jaar op de IAA Nutzfahrzeuge in Hannover contact gelegd met StreetScooter, dat te kennen gaf ambities voor export te hebben met hun model Work." StreetScooter is eigendom van Deutsche Post DHL Group en maakt een kleine reeks elektrische voertuigen voor stadsdistributie. Het model met de naam Work is in opdracht van Deutsche Post DHL in samenwerking met de Universiteit van Aken ontwikkeld. Het Duitse postbedrijf wilde in sterke mate verduurzamen door onder meer op grote schaal dieselauto’s te vervangen door elektrische voertuigen.

Inmiddels zijn er 3.500 op de weg gezet en beloopt de productie dit jaar 10 duizend voertuigen. De ambitie voor 2018 is om het dubbele te bereiken. Met het oog op die doelstelling is een nieuw model van het merk aangekondigd, de Work XL, die gebouwd gaat worden op het onderstel van de Ford Transit, die zelf (nog) niet als elektrisch model wordt geleverd.

De huidige Work is speciaal ontwikkeld voor postbezorging, maar blijkt (in een tussentijds geëvolueerde uitvoering) ook geschikt te zijn voor andere taken. Vandaar de ambities van de producent om over de grenzen van de postbestelling te kijken en de auto ook in andere sectoren aan te bieden. "StreetScooter zocht een netwerk in Nederland voor de afzet, onderhoud en reparatie van hun auto’s. Het bleek dat wij dat konden als aanbieder van operationele lease. We zijn met StreetScooter tot overeenstemming gekomen om als preferred supplier voor de Nederlandse markt op te treden. Sinds afgelopen juli is de auto voor Nederlandse bedrijven via ons verkrijgbaar. Voor het onderhoud maken we gebruik van veertig servicepunten met als kenniscentrum Bluekens eMobility."

Puur functioneel

De Work is een puur functioneel, geheel elektrisch aangedreven bedrijfsauto voor rijbewijs B, met een chassis-cabine die voorzien is van een box-opbouw of een open laadbak. Alphabet verwacht het meest van de Pure, de basisversie als chassis cabine die klanten ruimte biedt om de auto een eigen opbouw te geven. De Work, die in twee lengtematen leverbaar is, oogt tijdloos en heeft een eenvoudig en robuust karakter. De actieradius is gering: 80 kilometer. "Voor het gebruiksdoel van de StreetScooter is dat genoeg", pareert Lissone. "Dit is geen auto voor de snelweg, hoewel hij een topsnelheid van 100 km/h heeft, maar puur voor gebruik op lokaal en stedelijk niveau en voor de ‘last mile’. Zo positioneren wij hem ook en dat begrijpen onze gesprekspartners: retailers die aan huis bezorgen, gemeenten die ze willen inzetten bij de groenvoorziening, maar ook luchthavens en vakantieparken en bedrijven die in de stad billboards aanbrengen. Kortom, het is een product voor activiteiten waarvoor niet veel kilometers nodig zijn maar een stevige en ruime bedrijfswagen onmisbaar is. Bovendien zal dit jaar de StreetScooter ook te bestellen zijn met een grotere accu die de actieradius verhoogt naar 150 tot 200 kilometer." Kenmerkend is dat de StreetScooter op de openbare weg mag, terwijl veel andere elektrische voertuigen, bijvoorbeeld die voor intern transport, die status niet hebben.

Alphabet biedt de StreetScooter Work aan voor een maandprijs van 599 euro bij een contractduur van 72 maanden en 10 duizend kilometer per jaar. Dat lijkt zeer fors, zeker wanneer je zo’n bedrag afzet tegen wat bijvoorbeeld Renault vraagt voor een Kangoo Z.E. en Nissan voor de e-NV200. "Het zijn totaal verschillende voertuigen", aldus Lissone. "De StreetScooter is puur functioneel en alleen bedoeld voor de korte afstand, terwijl hij in de gesloten uitvoering een beduidend grotere laadruimte heeft. Het gaat er om wat de auto kan en in welke behoefte hij kan voorzien. In de exploitatie kom je voordeliger uit met de StreetScooter. Wanneer hij op de total cost of ownership wordt beoordeeld, komt de Work gunstiger uit de bus en blijkt de leaseprijs geen issue te zijn." De genoemde 72 maanden blijkt overigens geen must; het is alleen de ervaring van Alphabet dat bedrijfswagens gewoonlijk voor die gebruiksduur worden geleased.

Op de vraag waar geïnteresseerden de auto kunnen zien, antwoordt Lissone dat er geen showrooms voor worden ingericht. "We nemen met de StreetScooter Work een stap in de richting die we graag opgaan, als leasemaatschappij en als specialist c.q. leverancier van gewone en elektrische bedrijfswagens. Er is een toenemende vraag naar elektrische modellen. Niet alleen van bestaande klanten, maar ook van bedrijven waarmee we eerder niet of beperkt zaken deden. Er komt door dit avontuur, waarmee wij beslist een ondernemersrisico nemen, vooral veel nieuws op ons af en dat is natuurlijk heel positief."

StreetScooter 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

StreetScooter past in strategie Alphabet - Automobielmanagement.nl

StreetScooter past in strategie Alphabet

Tijdens het proces dat leasemaatschappij Alphabet doormaakt om zichzelf nadrukkelijker als specialist in lichte bedrijfswagens te positioneren, diende zich de mogelijkheid aan om de elektrische bestelauto StreetScooter Work in Nederland te gaan voeren. CCO Ivo Lissone vertelt over het ambitieuze project.

Leasemaatschappij Alphabet is een grote speler op het gebied van personenauto’s. Het heeft er in Nederland ruim 80 duizend op de weg. "Ook in het marktsegment van de lichte bedrijfswagens zijn we actief", zegt Lissone, "maar onze kennis op dit gebied was intern versnipperd aanwezig. Daarom hebben we een kenniscentrum ingericht, waar we sinds 1 januari dit jaar alle kennis hebben gecentraliseerd op bedrijfsautogebied. Daardoor zijn we als leasemaatschappij beter in staat om als kundige vraagbaak voor klanten te fungeren.

Tegelijkertijd blijven we als team goed op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen over bedrijfswagens en houden we, ook weer centraal, onze contacten met de bedrijfsautowereld warm. We krijgen steeds meer gerichte vragen vanuit de markt over de inzet van bedrijfswagens. De één wil graag dat we ze ‘s nachts gaan laten onderhouden en repareren, zodat de inzetbaarheid overdag optimaal is, een ander vraagt ons mee te denken over de ideale laadruimte-inrichting voor kratten die aan huis bezorgd moeten worden. Dan komt er opeens erg veel op je af, zoals de vraag naar ramingen van exploitatiekosten tot het voldoen aan arbo-eisen en de keuze van de juiste motorvarianten, laadvermogens en afmetingen."

Vergroenen

Gezien het bovenstaande is de komst van de StreetScooter binnen het merkenportfolio van de leasemaatschappij een prettige bijkomstigheid. Lissone: "Wij hebben september vorig jaar op de IAA Nutzfahrzeuge in Hannover contact gelegd met StreetScooter, dat te kennen gaf ambities voor export te hebben met hun model Work." StreetScooter is eigendom van Deutsche Post DHL Group en maakt een kleine reeks elektrische voertuigen voor stadsdistributie. Het model met de naam Work is in opdracht van Deutsche Post DHL in samenwerking met de Universiteit van Aken ontwikkeld. Het Duitse postbedrijf wilde in sterke mate verduurzamen door onder meer op grote schaal dieselauto’s te vervangen door elektrische voertuigen.

Inmiddels zijn er 3.500 op de weg gezet en beloopt de productie dit jaar 10 duizend voertuigen. De ambitie voor 2018 is om het dubbele te bereiken. Met het oog op die doelstelling is een nieuw model van het merk aangekondigd, de Work XL, die gebouwd gaat worden op het onderstel van de Ford Transit, die zelf (nog) niet als elektrisch model wordt geleverd.

De huidige Work is speciaal ontwikkeld voor postbezorging, maar blijkt (in een tussentijds geëvolueerde uitvoering) ook geschikt te zijn voor andere taken. Vandaar de ambities van de producent om over de grenzen van de postbestelling te kijken en de auto ook in andere sectoren aan te bieden. "StreetScooter zocht een netwerk in Nederland voor de afzet, onderhoud en reparatie van hun auto’s. Het bleek dat wij dat konden als aanbieder van operationele lease. We zijn met StreetScooter tot overeenstemming gekomen om als preferred supplier voor de Nederlandse markt op te treden. Sinds afgelopen juli is de auto voor Nederlandse bedrijven via ons verkrijgbaar. Voor het onderhoud maken we gebruik van veertig servicepunten met als kenniscentrum Bluekens eMobility."

Puur functioneel

De Work is een puur functioneel, geheel elektrisch aangedreven bedrijfsauto voor rijbewijs B, met een chassis-cabine die voorzien is van een box-opbouw of een open laadbak. Alphabet verwacht het meest van de Pure, de basisversie als chassis cabine die klanten ruimte biedt om de auto een eigen opbouw te geven. De Work, die in twee lengtematen leverbaar is, oogt tijdloos en heeft een eenvoudig en robuust karakter. De actieradius is gering: 80 kilometer. "Voor het gebruiksdoel van de StreetScooter is dat genoeg", pareert Lissone. "Dit is geen auto voor de snelweg, hoewel hij een topsnelheid van 100 km/h heeft, maar puur voor gebruik op lokaal en stedelijk niveau en voor de ‘last mile’. Zo positioneren wij hem ook en dat begrijpen onze gesprekspartners: retailers die aan huis bezorgen, gemeenten die ze willen inzetten bij de groenvoorziening, maar ook luchthavens en vakantieparken en bedrijven die in de stad billboards aanbrengen. Kortom, het is een product voor activiteiten waarvoor niet veel kilometers nodig zijn maar een stevige en ruime bedrijfswagen onmisbaar is. Bovendien zal dit jaar de StreetScooter ook te bestellen zijn met een grotere accu die de actieradius verhoogt naar 150 tot 200 kilometer." Kenmerkend is dat de StreetScooter op de openbare weg mag, terwijl veel andere elektrische voertuigen, bijvoorbeeld die voor intern transport, die status niet hebben.

Alphabet biedt de StreetScooter Work aan voor een maandprijs van 599 euro bij een contractduur van 72 maanden en 10 duizend kilometer per jaar. Dat lijkt zeer fors, zeker wanneer je zo’n bedrag afzet tegen wat bijvoorbeeld Renault vraagt voor een Kangoo Z.E. en Nissan voor de e-NV200. "Het zijn totaal verschillende voertuigen", aldus Lissone. "De StreetScooter is puur functioneel en alleen bedoeld voor de korte afstand, terwijl hij in de gesloten uitvoering een beduidend grotere laadruimte heeft. Het gaat er om wat de auto kan en in welke behoefte hij kan voorzien. In de exploitatie kom je voordeliger uit met de StreetScooter. Wanneer hij op de total cost of ownership wordt beoordeeld, komt de Work gunstiger uit de bus en blijkt de leaseprijs geen issue te zijn." De genoemde 72 maanden blijkt overigens geen must; het is alleen de ervaring van Alphabet dat bedrijfswagens gewoonlijk voor die gebruiksduur worden geleased.

Op de vraag waar geïnteresseerden de auto kunnen zien, antwoordt Lissone dat er geen showrooms voor worden ingericht. "We nemen met de StreetScooter Work een stap in de richting die we graag opgaan, als leasemaatschappij en als specialist c.q. leverancier van gewone en elektrische bedrijfswagens. Er is een toenemende vraag naar elektrische modellen. Niet alleen van bestaande klanten, maar ook van bedrijven waarmee we eerder niet of beperkt zaken deden. Er komt door dit avontuur, waarmee wij beslist een ondernemersrisico nemen, vooral veel nieuws op ons af en dat is natuurlijk heel positief."

StreetScooter 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding