Onderzoek ALD: Leaserijder wil zelf bepalen welke data hij/zij deelt

Leaserijders zijn best bereid om hun autodata te delen, maar willen zelf bepalen met wie en welke data, zo blijkt uit data-onderzoek van ALD Automotive. Maar data over rijstijl wordt liever niet gedeeld.

Onderzoek ALD: Leaserijder wil zelf bepalen welke data hij/zij deelt

Leasemaatschappij ALD wilde met dit onderzoek onder 750 leaserijders de bereidwilligheid en de struikelblokken van het delen van autodata door zakelijke rijders inzichtelijk maken. Want data is momenteel het fundament onder verschillende mobiliteitsinnovaties, zoals autodelen of autonoom rijden, zegt Lonneke van der Horst, marketing en strategy manager van ALD Automotive. "Het kan ook een belangrijke rol spelen rondom filebestrijding of een zuinige rijstijl."

Brandstofgebruik, het wel of niet dragen van een autogordel en de realtimelocatie van een auto. Het zijn slechts enkele voorbeelden van data die auto’s, sinds ze connected zijn, kunnen delen. Daarvan blijken overigens veel leaserijders niet van op de hoogte te zijn. 

Locatie van de auto

Met het delen van data aan de leasemaatschappij, de fabrikant en de alarmcentrale hebben de leaserijders de minste moeite, blijkt uit het onderzoek. Helemaal als die data betrekking heeft over het gebruik van de auto (de kilometerstand, brandstofgebruik) en het onderhoud (kilometers tot aan de volgende onderhoudsbeurt, storingen). Ruim een kwart van de leaserijders is zelfs bereid om de locatie van de auto te delen.

Lastiger wordt het als data worden gebruikt over de rijstijl – bijvoorbeeld het wel of niet dragen van de gordel of extremen in toerental. Dat deelt men liever niet. 

Thuisapparatuur

Op de vraag over welke toepassing voor het delen van data de leaserijder het meest positief is, komt preventief onderhoud duidelijk naar voren. Het oplossen en voorkomen van files en veiliger rijden in combinatie met autonoom rijden komt op een tweede en derde plek. Opvallend is verder dat leaserijders nog geen voordeel zien in connecties tussen data uit de auto en thuisapparatuur, bijvoorbeeld het automatisch hoger zetten van de verwarming als men onderweg naar huis is. Mogelijk zijn deze ‘internet of things’ mogelijkheden nog te veel toekomstmuziek.

Voor een kleine meerderheid van de leaserijders (52%) is een financieel voordeel een extra drive om data te delen. Maar voor een nog grotere groep (58%) is gemak (zoals het sneller ter plaatse zijn van hulpdiensten) een extra stimulans om data beschikbaar te stellen.

Voor ALD luidt de conclusie dat leaserijders best bereid zijn om data te delen als daar ook voor hen voordeel (en gemak) aan zit. "Verder valt op dat veel leaserijders niet op de hoogte zijn welke data er rondom de auto allemaal wordt gedeeld en dat ze duidelijk een voorkeur hebben met wie ze welke data delen", aldus Van der Horst.

Onderzoek ALD: Leaserijder wil zelf bepalen welke data hij/zij deelt - Automobielmanagement.nl

Onderzoek ALD: Leaserijder wil zelf bepalen welke data hij/zij deelt

Leaserijders zijn best bereid om hun autodata te delen, maar willen zelf bepalen met wie en welke data, zo blijkt uit data-onderzoek van ALD Automotive. Maar data over rijstijl wordt liever niet gedeeld.

Onderzoek ALD: Leaserijder wil zelf bepalen welke data hij/zij deelt

Leasemaatschappij ALD wilde met dit onderzoek onder 750 leaserijders de bereidwilligheid en de struikelblokken van het delen van autodata door zakelijke rijders inzichtelijk maken. Want data is momenteel het fundament onder verschillende mobiliteitsinnovaties, zoals autodelen of autonoom rijden, zegt Lonneke van der Horst, marketing en strategy manager van ALD Automotive. "Het kan ook een belangrijke rol spelen rondom filebestrijding of een zuinige rijstijl."

Brandstofgebruik, het wel of niet dragen van een autogordel en de realtimelocatie van een auto. Het zijn slechts enkele voorbeelden van data die auto’s, sinds ze connected zijn, kunnen delen. Daarvan blijken overigens veel leaserijders niet van op de hoogte te zijn. 

Locatie van de auto

Met het delen van data aan de leasemaatschappij, de fabrikant en de alarmcentrale hebben de leaserijders de minste moeite, blijkt uit het onderzoek. Helemaal als die data betrekking heeft over het gebruik van de auto (de kilometerstand, brandstofgebruik) en het onderhoud (kilometers tot aan de volgende onderhoudsbeurt, storingen). Ruim een kwart van de leaserijders is zelfs bereid om de locatie van de auto te delen.

Lastiger wordt het als data worden gebruikt over de rijstijl – bijvoorbeeld het wel of niet dragen van de gordel of extremen in toerental. Dat deelt men liever niet. 

Thuisapparatuur

Op de vraag over welke toepassing voor het delen van data de leaserijder het meest positief is, komt preventief onderhoud duidelijk naar voren. Het oplossen en voorkomen van files en veiliger rijden in combinatie met autonoom rijden komt op een tweede en derde plek. Opvallend is verder dat leaserijders nog geen voordeel zien in connecties tussen data uit de auto en thuisapparatuur, bijvoorbeeld het automatisch hoger zetten van de verwarming als men onderweg naar huis is. Mogelijk zijn deze ‘internet of things’ mogelijkheden nog te veel toekomstmuziek.

Voor een kleine meerderheid van de leaserijders (52%) is een financieel voordeel een extra drive om data te delen. Maar voor een nog grotere groep (58%) is gemak (zoals het sneller ter plaatse zijn van hulpdiensten) een extra stimulans om data beschikbaar te stellen.

Voor ALD luidt de conclusie dat leaserijders best bereid zijn om data te delen als daar ook voor hen voordeel (en gemak) aan zit. "Verder valt op dat veel leaserijders niet op de hoogte zijn welke data er rondom de auto allemaal wordt gedeeld en dat ze duidelijk een voorkeur hebben met wie ze welke data delen", aldus Van der Horst.