De leaseprijzen voor dieselauto’s gingen daarbij het hardst omhoog – een doorsnee dieselauto kost in de lease 2,5 procent meer dan in het eerste kwartaal. Benzineauto’s klommen 1,5 procent, elektrische auto’s werden 2,3 procent duurder. Dit en meer blijk uit cijfers van het CBS, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.

Het CBS maakt in de prijsanalyses sinds kort ook een onderscheid tussen zakelijke en private lease. Met name private lease valt bij steeds meer consumenten in de smaak vanwege de ogenschijnlijk lage tarieven. De CBS-cijfers geven echter aan dat er een inhaalslag wordt ingezet. Niet alleen klom het prijsniveau voor private lease in Q2 met 1,7 procent vergeleken met Q1, de prijsindex staat inmiddels op 104,3 punten (2015 = 100) terwijl de index voor zakelijke lease op 103,4 staat.

Verschillen in prijsontwikkeling bestaat er ook tussen de verschillende modellen. Zo blijken auto’s uit het C-segment dit jaar het hardst in prijs te stijgen. De hoogste indexen worden echter genoteerd door de tarieven voor elektrische auto’s uit het D- en SUV-segment.

De enige uitzondering op al deze prijsstijgingen wordt gevormd door bestelauto’s. De gemiddelde tarieven daarvoor gingen in Q2 licht omlaag. De leaseprijs voor zware bestelauto’s is sinds 2015 zelfs helemaal niet gestegen (index: 99,8).