Dit blijkt en meer uit cijfers van VWE/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. Het augustuscijfer is positief beïnvloed door de voorraadname van menig leasebedrijf om daarmee te anticiperen op de naderende prijsstijgingen als gevolg van de nieuwe (WLTP-)methode van CO2-uitstootvaststeling. Daarnaast profiteert de zakelijke leasemarkt nadrukkelijk van de toenemende bedrijvigheid en is private lease langzamerhand het grote alternatief aan het worden voor de gewone consument.

Na acht maanden staat het aantal nieuwe leaseauto’s dit jaar op 158.032 stuks; een toename van 34,0 procent ten opzichte van vorig jaar toen er in de eerste acht maanden nog maar 117.921 leaseauto’s afgeleverd werden. Marktleider Volkswagen doet het goed in beide leasemarktsegmenten en ziet haar marktaandeel dit jaar klimmen naar 15,7 procent van de leasemarkt – was in dezelfde periode van 2017 nog 15,0 procent. De nummers twee en drie, Renault en Opel, blijven wat achter op de marktgroei en zien hun marktaandeel licht terugvallen naar respectievelijk 9,5 procent en 8,7 procent. Vrijwel alle grote merken verkopen dit jaar echter meer leaseauto’s. Alleen Fiat doet het slecht, het merk ziet haar marktaandeel halveren naar 1,1 procent van de leasemarkt.

Leasebericht aug 2018