Dit blijkt en meer uit cijfers van VWE/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. Ook het oktoberresultaat is sterk negatief beïnvloed door de voorraadname van menig leasemaatschappij in de maanden juli en vooral augustus. Daarmee wil men anticiperen op de autoprijsstijgingen als gevolg van de nieuwe (WLTP-)methode van CO2-uitstootvaststeling.

Anders dan vorig jaar is er dit jaar nog wat extra’s te halen voor leaserijders van dure elektrisch aangedreven auto’s: bij registratie voor het eind van het jaar is de bijtelling over het hele bedrag slechts 4 procent, ná 1 januari is de bijtelling voor het prijsdeel boven de 50 duizend euro belast tegen (het normale) bijtellingstarief van 22 procent. De komende weken zullen dus nog zoveel mogelijk Tesla Model-S, Jaguar i-Pace en Audi E-Tron modellen geregistreerd worden.

Na tien maanden staat het aantal nieuwe leaseauto’s dit jaar op 187.526 stuks; een toename van 23,0 procent ten opzichte van vorig jaar toen er in de eerste tien maanden nog maar 152.468 leaseauto’s afgeleverd werden. Het leasepodium bestaat uit Volkswagen, Renault en Opel: alle drie merken blijven echter achter op de marktgroei en verliezen dus marktaandeel. Niettemin verkopen alle top-20 merken dit jaar meer leaseauto’s.

In het rijtje van de meest ingezette leaseauto’s van oktober deze maand een opvallende nieuweling, de Hyundai Ioniq. Deze (deels) elektrische Aziaat slaat aan in de leasemarkt. In de top-20 over de eerste tien maanden van dit jaar bezet Tesla inmiddels de 20ste plek.

Lease oktober 2018