Verkeerd tanken vaak ten onrechte doorbelast aan werknemer

Jaarlijks wordt er ongeveer 15.000 keer verkeerd getankt; één op de zes Nederlanders overkomt het weleens. Volgens de vereniging voor zakelijke rijders (VZR) worden de herstelkosten van het tanken van de verkeerde brandstof vaak ten onrechte doorbelast aan de leaserijder die het overkomt.

Verkeerd tanken vaak ten onrechte doorbelast aan werknemer

In 95% van de gevallen dat er verkeerd wordt getankt, gaat het om benzine die in een dieselauto wordt getankt. De kosten van deze vergissing kunnen oplopen tot 5.000 euro, stelt VZR. Helemaal als de motor wordt gestart. Bij de belangenclub voor zakelijke rijders zien ze regelmatig dat werkgevers die kosten proberen te verhalen op de werknemer. Ten onrechte, aldus VZR. “Schade onder werktijd is namelijk voor de werkgever. Dus ook de kosten van het verkeerd tanken.”

Overigens vergoeden autoverzekeraars doorgaans de kosten als de auto allrisk verzekerd is. Onlangs werden er nieuwe universele namen van benzine (E5/E10) en diesel (B7) ingevoerd. Maar dit heeft dus nog geen effect gehad op automobilisten die naar het verkeerde vulpistool grijpen.

Verkeerd tanken vaak ten onrechte doorbelast aan werknemer - Automobielmanagement.nl

Verkeerd tanken vaak ten onrechte doorbelast aan werknemer

Jaarlijks wordt er ongeveer 15.000 keer verkeerd getankt; één op de zes Nederlanders overkomt het weleens. Volgens de vereniging voor zakelijke rijders (VZR) worden de herstelkosten van het tanken van de verkeerde brandstof vaak ten onrechte doorbelast aan de leaserijder die het overkomt.

Verkeerd tanken vaak ten onrechte doorbelast aan werknemer

In 95% van de gevallen dat er verkeerd wordt getankt, gaat het om benzine die in een dieselauto wordt getankt. De kosten van deze vergissing kunnen oplopen tot 5.000 euro, stelt VZR. Helemaal als de motor wordt gestart. Bij de belangenclub voor zakelijke rijders zien ze regelmatig dat werkgevers die kosten proberen te verhalen op de werknemer. Ten onrechte, aldus VZR. “Schade onder werktijd is namelijk voor de werkgever. Dus ook de kosten van het verkeerd tanken.”

Overigens vergoeden autoverzekeraars doorgaans de kosten als de auto allrisk verzekerd is. Onlangs werden er nieuwe universele namen van benzine (E5/E10) en diesel (B7) ingevoerd. Maar dit heeft dus nog geen effect gehad op automobilisten die naar het verkeerde vulpistool grijpen.