Volgens de leasemaatschappij valt er door zowel leaserijders, fleetmanagers als leasemaatschappijen nog veel te verbeteren aan het innameproces. Hoewel Nederland het nog goed doet in vergelijking met het buitenland: daar telt de auto bij inleveren gemiddeld 7 schades en haalt maar 7% van de leaseauto’s schadevrij de eindstreep.

Met de uitbesteding door inspectiebedrijf Macadam zegt Alphabet de schade-inspectie zelf strak georganiseerd te hebben. Maar het is tijd voor een volgende stap, meldt de leasemaatschappij in een persbericht. Binnenkort start Alphabet met RPA waarmee het innameproces van een leaseauto verder wordt gedigitaliseerd.

Routinematig werk

Hoe gaat dat in zijn werk? De robot logt in op de systemen van Macadam, leest de bevindingen in en vergelijkt die met de vastgelegde informatie bij Alphabet. Hierdoor neemt de robot eenvoudig, routinematig werk uit handen waardoor de foutkans tot een minimum daalt en het proces efficiënter verloopt. Van de ruim 100 schouwingen die Macadam voor Alphabet in Nederland per dag uitvoert, hoopt Alphabet dat de helft daarvan vanaf september dit jaar door een robot administratief kan worden verwerkt. De robot is er een van tien die Alphabet International laat bouwen voor verschillende arbeidsintensieve en repeterende processen.

De leasemaatschappij benadrukt dat ook leaserijders en hun fleetmanagers er belang bij hebben hun auto’s schadevrij in te leveren. En dat wordt steeds belangrijker, schadeherstel en onderdelen kosten immers steeds meer. En een snel proces bevordert een goede eindafrekening.