De kosten voor de zakelijke rijder gaan snel omhoog heeft de VZR berekend. “Nu betaalt de zakelijke rijder tot 50.000 euro nog 4 procent bijtelling en boven dat bedrag 22 procent. Dit drempelbedrag wordt verlaagd naar 40.000 euro. Daarnaast gaat de bijtelling volgend jaar al omhoog van 4 procent naar 8 procent. En in de komende jaren stijgt de bijtelling in stapjes verder naar 12, 16 en 17 procent. Vanaf 2026 geldt voor de elektrische auto’s dan (waarschijnlijk) dezelfde bijtelling als voor andere auto’s.”

Mager

Het kabinet wil elektrisch rijden stimuleren, maar voor de zakelijke rijder wordt het voordeel wel heel erg mager vindt de VZR. Voorzitter Jan van Delft vraagt zich af of we nog wel van stimulering kunnen spreken: “Als we een snel rekensommetje maken zien we dat de bijtelling volgend jaar voor zakelijke rijders kan verdubbelen ten opzichte van dit jaar bij aanschaf van een elektrische auto. Absurd vinden wij. Als je echt wil stimuleren, dan moet je de regels onveranderd laten, dit geeft ook een veel stabieler beleid.”

De VZR adviseert zakelijke rijders die nog gebruik willen maken van het huidige bijtellingspercentage en het aanschafvoordeel van 50.000 euro om hun auto voor 2020 aan te schaffen.