Dit en meer blijkt uit cijfers van het CBS over het tweede kwartaal, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. Deze ontwikkeling komt echter na forse prijsverhogingen in het eerste kwartaal. Vergeleken met een jaar geleden is er namelijk sprake van een fikse prijstoename. Dieselauto’s zijn ‘in de lease’ nog steeds liefst 7,2 procent duurder dan in Q2-2018. Voor benzineauto’s klommen de leasetarieven met 6,0 procent. EV’s vormen de opvallende uitzondering; vergeleken met een jaar tevoren daalden de tarieven met gemiddeld 2,4 procent. Deze EV-leaseprijsdaling doet zich overigens in alle modelsegmenten voor, de grootste prijsdaling voor EV’s wordt in het MPV/SUV-segment genoteerd.    

Het CBS maakt in de prijsanalyses ook een onderscheid tussen zakelijke en private lease. Met name private lease valt bij steeds meer consumenten in de smaak vanwege de ogenschijnlijk lage tarieven plus het ontbreken van de noodzaak om de spaarrekening aan te spreken. De CBS-cijfers geven echter aan dat er een inhaalslag wordt ingezet. Het prijsniveau voor private lease in Q2 staat op prijsindex 109,0 punten (2015 = 100) terwijl de index voor zakelijke lease op 108,3 staat.  

Lang bleven de leasetarieven voor bestelauto’s min of meer ongewijzigd rondom een index van 100 punten. Dit jaar lijkt daar echter verandering in te komen; de gemiddelde tarieven zijn nu ruim 2 procent hoger dan een jaar geleden.