Dit blijkt en meer uit cijfers van VWE/CARmonitor, bewerkt door Aumacon. Het is vooral aan private lease te danken dat de leaseregistraties dit jaar op het (hoge) niveau van vorig jaar zijn komen te liggen. Dit segment binnen de leasemarkt is goed voor bijna een derde van alle nieuwe leaseauto’s. Gebruikelijk wordt dit namelijk gelijkgesteld aan de zogenaamde rtl-registraties (=registratie tenaamstelling leaserijder). Op deze basis zijn dit jaar na zeven maanden 43.423 stuks genoteerd, tegenover 39.527 stuks in dezelfde periode van 2018, +9,9 procent.
In het merkenoverzicht vallen (m.u.v. Seat) de Pon-merken op door terugvallende verkopen. Daarnaast zijn ook Opel en Renault minder in trek bij de leasemarkt. Anderzijds profiteren vooral Ford, BMW en Seat van aantrekkende belangstelling. Volkswagen voert evenwel met afstand de lijst aan, maar het marktaandeel loopt licht terug naar 14,7 procent (was in 2018 nog 15,5 procent). De overige podiumplaatsen zijn voor Peugeot (7,9 procent) en Opel (7,4 procent). Met uitzondering van maart en juni is dit hele jaar al de Volkswagen Polo de favoriet in leaseland. De Tesla Model 3 pakte de kop in beide uitzonderingsmaanden.