Hoe een EV onverwacht duur kan uitpakken

Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) waarschuwt nieuwbakken elektrische leaserijders. Als de vorige (conventionele) leaseauto buiten de bijtelling werd gehouden, en de nieuwe ev niet, kan er wel eens naheffing volgen van de belastingdienst.

Hoe een EV onverwacht duur kan uitpakken

De waarschuwing betreft dus vooral één groep zakelijke rijders: de 12 procent van de 1 miljoen zakelijke rijders die hun auto alleen zakelijk rijden en dus geen bijtelling betalen. Als die nu halverwege het jaar overstappen naar een elektrische auto en ervoor kiezen wel privé ermee te gaan rijden (want immers slechts 4% bijtelling) moeten zij de bijtelling over de eerdere maanden terugbetalen. Je betaalt dan dus alsnog de bijtelling van je vorige leaseauto die je niet privé gebruikt hebt. Deze terugbetaling van de bijtelling wordt t/m afgelopen januari verrekend.

Kosteloos

Er zijn slechts twee momenten wanneer je ‘kosteloos’ kunt overstappen van, wel bijtellen naar niet bijtellen, en andersom. Normaal ligt die keuze bij een nieuw kalenderjaar, dus op 1 januari. Maar ook als je van werkgever wisselt, zijn er onder voorwaarden ook mogelijkheden om te switchen. VZR-voorzitter Jan van Delft: “Een belangrijke tip en stelregel. Als je nu een zakenauto hebt maar niet bijtelt, dan kan je tot 1 januari je nieuwe elektrische nog niet privé gebruiken”.

Volgens VZR zijn veel zakelijke rijders de fout in gegaan met bovenstaande wetgeving. VZR vindt deze regelgeving waarbij je maar één keer per jaar kan switchen veel te star en pleit voor flexibilisering. Ook het gaan rijden van een andere auto zou een mogelijkheid moeten geven om van “systeem” te wisselen. VZR is hierover in gesprek met de Belastingdienst, maar vooralsnog krijgt VZR nul op rekest.

Bron: Trends in Autoleasing

Hoe een EV onverwacht duur kan uitpakken - Automobielmanagement.nl

Hoe een EV onverwacht duur kan uitpakken

Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) waarschuwt nieuwbakken elektrische leaserijders. Als de vorige (conventionele) leaseauto buiten de bijtelling werd gehouden, en de nieuwe ev niet, kan er wel eens naheffing volgen van de belastingdienst.

Hoe een EV onverwacht duur kan uitpakken

De waarschuwing betreft dus vooral één groep zakelijke rijders: de 12 procent van de 1 miljoen zakelijke rijders die hun auto alleen zakelijk rijden en dus geen bijtelling betalen. Als die nu halverwege het jaar overstappen naar een elektrische auto en ervoor kiezen wel privé ermee te gaan rijden (want immers slechts 4% bijtelling) moeten zij de bijtelling over de eerdere maanden terugbetalen. Je betaalt dan dus alsnog de bijtelling van je vorige leaseauto die je niet privé gebruikt hebt. Deze terugbetaling van de bijtelling wordt t/m afgelopen januari verrekend.

Kosteloos

Er zijn slechts twee momenten wanneer je ‘kosteloos’ kunt overstappen van, wel bijtellen naar niet bijtellen, en andersom. Normaal ligt die keuze bij een nieuw kalenderjaar, dus op 1 januari. Maar ook als je van werkgever wisselt, zijn er onder voorwaarden ook mogelijkheden om te switchen. VZR-voorzitter Jan van Delft: “Een belangrijke tip en stelregel. Als je nu een zakenauto hebt maar niet bijtelt, dan kan je tot 1 januari je nieuwe elektrische nog niet privé gebruiken”.

Volgens VZR zijn veel zakelijke rijders de fout in gegaan met bovenstaande wetgeving. VZR vindt deze regelgeving waarbij je maar één keer per jaar kan switchen veel te star en pleit voor flexibilisering. Ook het gaan rijden van een andere auto zou een mogelijkheid moeten geven om van “systeem” te wisselen. VZR is hierover in gesprek met de Belastingdienst, maar vooralsnog krijgt VZR nul op rekest.

Bron: Trends in Autoleasing