Met het vertrek van het tweetal bestaat de Raad van Bestuur van de onderneming met een omzet van ruim 9,5 miljard euro nog maar uit twee personen: de inmiddels 69-jarige Nederlandse CEO Tex Gunning en de pas per 1 oktober in functie getreden Duitse financieel directeur Jochen Sutor. De laatste, die voorheen bij Commerzbank werkte, zal de taken van beide vertrokken collega’s voorlopig waarnemen. De Raad van Commissarissen zal de governance structuur onder de loep nemen en daarover te zijner tijd ook communiceren, aldus de verklaring van Leaseplan.

State-of-the-art

Leaseplan laat in een verklaring verder nog weten: ‘Vossen heeft als risico-directeur het risk management bij Leaseplan fundamenteel veranderd en verder geprofessionaliseerd, aldus het persbericht. Zij heeft ook een ‘state-of-the-art data engineering en data science organization’ tot stand gebracht. Paulissen regelde de ontwikkeling van de ‘sterke en gediversifieerde financieringsstructuur, inclusief Lease Plan Bank.’

Opmerkelijk

De gang van zaken is opmerkelijk omdat Leaseplan precies dertien maanden geleden op een identieke manier ook al afscheid nam van twee leden van de Raad van Bestuur. Financieel directeur Gijsbert de Zoeten en Chief Operating Officer Europe Marco van Kalleveen stapten toen eveneens met onmiddellijke ingang en met wederzijds instemming op. Die beide topmanagers waren toen ook twee jaar in dienst, net als nu Vossen en Paulissen. Het duurde vervolgens tot juli dit jaar voordat Sutor tot nieuwe financiële topman werd benoemd.

Dalende winst

Leaseplan, dat in de jaren zestig is opgericht in Diemen, draaide vorig jaar een nettowinst van 424 miljoen euro, ruim negen procent minder dan een jaar eerder. Eind vorig jaar beheerde het bedrijf onder het motto Car-as-a-Service een leasevloot van 1,8 miljoen voertuigen in meer dan dertig landen met ruim 7.500 werknemers. Dochterbedrijf CarNext, dat tweedehands auto’s van Leaseplan zelf en van andere aanbieders verkoopt, wist rond de 50.000 auto’s te verhandelen, 65 procent meer dan in 2017. Leaseplan deelde in augustus mee dat het een strop had geleden van 92 miljoen euro door een mislukt IT-systeem. Het bedrijf ontwikkelt nu zelf een softwaresysteem maar dat zal nog wel enkele jaren kosten. In 2018 deden de eigenaren bovendien een poging om Leaseplan naar de beurs te brengen maar dat werd een week na de aankondiging alsnog afgeblazen.