Autolease Midden Nederland als ‘verbinder’ in brede mobiliteit

Het is lastig, zo niet onmogelijk, om in de autobranche meer dan 5 jaar vooruit te kijken. Dat geldt zeker ook voor leasemaatschappijen. Toch moet er voorgesorteerd worden op bepaalde trends en ontwikkelingen. Bij de middelgrote speler Autolease Midden Nederland denken ze juist daarin het verschil te kunnen maken. Want: leasing is mensenwerk. “Je bent de verbinder tussen die enorme waaier aan mobiliteitsopties en je klant. Die rol wordt steeds belangrijker.”

De energie- en mobiliteitstransitie gaat aan geen enkel leasebedrijf voorbij. Bedrijven zijn veelal zoekende naar nieuwe mobiliteitsvormen, willen elektrisch rijden omarmen, zijn op zoek om de werknemer ‘vitaler’ op de fiets te krijgen of meer met het openbaar vervoer te laten reizen. Maarten Bruinsma, scheidend directeur van Autolease Midden Nederland, heeft menig ontwikkeling de laatste decennia voorbij zien komen. Het bedrijf was overigens een van de eerste met private lease, momenteel de grote groeimotor in leaseland. Volgens Bruinsma moet je als leasemaatschappij wel degelijk mee in het aanbieden van bijvoorbeeld bredere mobiliteit. “Als je vasthoudt aan traditionele leasing, dan raak je achterop. Maar de uitdaging ligt toch vooral in het begrijpen van de wensen van de klant en die af te zetten tegen de beschikbare mogelijkheden. Die verwachtingen moeten met elkaar matchen.”

Band met de klant

Juist dat naast de klant opereren en deze wegwijs maken in de brede mobiliteitswereld, is de kracht van een middelgrote speler als ALMN, weet ook Bas van Vliet, de nieuwe directeur vanaf 1 januari. Er is een hechte band met de klant, zelfs op het vlak van private lease wil de leasemaatschappij de klant persoonlijk het contract overhandigen. “Wat mij opvalt is dat veel klanten grote behoefte hebben aan informatie. Soms alleen wat betreft elektrisch rijden, soms ook over een mobiliteitskaart. Iedere klant heeft weer eigen oplossingen nodig. Aan ons de taak die te geven.”

Startups

Een dergelijke aanpak behelst dan ook dat je startups in de mobiliteitsmarkt omarmt, stellen beide heren. Deze verbindingen wordt voortdurend gezocht waarna het geïntegreerd in één pakket aan de klant wordt aangeboden. Autodelen, telematica en straks ook fietslease: de leasemaatschappij heeft het allemaal paraat. Van Vliet: “Al die kennis vergt wat van je organisatie. Je moet met de klant kunnen sparren over zowel het schadebeeld als over het verschil tussen 1-, 2- en 3-fase laden. Het verdienmodel van leasing mag dan veranderen, er blijft altijd behoefte aan een betrouwbare, goed georganiseerde mobiliteitspartner. Zelfs over 10 jaar, durf ik te voorspellen.”

foto: Robin Britstra

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Autolease Midden Nederland als ‘verbinder’ in brede mobiliteit - Automobielmanagement.nl

Autolease Midden Nederland als ‘verbinder’ in brede mobiliteit

Het is lastig, zo niet onmogelijk, om in de autobranche meer dan 5 jaar vooruit te kijken. Dat geldt zeker ook voor leasemaatschappijen. Toch moet er voorgesorteerd worden op bepaalde trends en ontwikkelingen. Bij de middelgrote speler Autolease Midden Nederland denken ze juist daarin het verschil te kunnen maken. Want: leasing is mensenwerk. “Je bent de verbinder tussen die enorme waaier aan mobiliteitsopties en je klant. Die rol wordt steeds belangrijker.”

De energie- en mobiliteitstransitie gaat aan geen enkel leasebedrijf voorbij. Bedrijven zijn veelal zoekende naar nieuwe mobiliteitsvormen, willen elektrisch rijden omarmen, zijn op zoek om de werknemer ‘vitaler’ op de fiets te krijgen of meer met het openbaar vervoer te laten reizen. Maarten Bruinsma, scheidend directeur van Autolease Midden Nederland, heeft menig ontwikkeling de laatste decennia voorbij zien komen. Het bedrijf was overigens een van de eerste met private lease, momenteel de grote groeimotor in leaseland. Volgens Bruinsma moet je als leasemaatschappij wel degelijk mee in het aanbieden van bijvoorbeeld bredere mobiliteit. “Als je vasthoudt aan traditionele leasing, dan raak je achterop. Maar de uitdaging ligt toch vooral in het begrijpen van de wensen van de klant en die af te zetten tegen de beschikbare mogelijkheden. Die verwachtingen moeten met elkaar matchen.”

Band met de klant

Juist dat naast de klant opereren en deze wegwijs maken in de brede mobiliteitswereld, is de kracht van een middelgrote speler als ALMN, weet ook Bas van Vliet, de nieuwe directeur vanaf 1 januari. Er is een hechte band met de klant, zelfs op het vlak van private lease wil de leasemaatschappij de klant persoonlijk het contract overhandigen. “Wat mij opvalt is dat veel klanten grote behoefte hebben aan informatie. Soms alleen wat betreft elektrisch rijden, soms ook over een mobiliteitskaart. Iedere klant heeft weer eigen oplossingen nodig. Aan ons de taak die te geven.”

Startups

Een dergelijke aanpak behelst dan ook dat je startups in de mobiliteitsmarkt omarmt, stellen beide heren. Deze verbindingen wordt voortdurend gezocht waarna het geïntegreerd in één pakket aan de klant wordt aangeboden. Autodelen, telematica en straks ook fietslease: de leasemaatschappij heeft het allemaal paraat. Van Vliet: “Al die kennis vergt wat van je organisatie. Je moet met de klant kunnen sparren over zowel het schadebeeld als over het verschil tussen 1-, 2- en 3-fase laden. Het verdienmodel van leasing mag dan veranderen, er blijft altijd behoefte aan een betrouwbare, goed georganiseerde mobiliteitspartner. Zelfs over 10 jaar, durf ik te voorspellen.”

foto: Robin Britstra

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding