WagenPlan blijft voor reuring zorgen

Tien jaar geleden begon leasemaatschappij WagenPlan al met het leasen van elektrische scooters, een eerste elektrische auto (Think!) was er zelfs al in 2007. Een CO2-compensatieprogramma? Ook al ruim 10 jaar. Mobiliteitskaart en deelauto’s? Check! Hoe deze frontrunner op het gebied van mobiliteit voor reuring blijft zorgen.

Een van de valkuilen van een leasemaatschappij die al zo lang het duurzame, brede mobiliteitsverhaal vertelt, is dat ze zelf ervan uitgaan dat dit verhaal inmiddels bekend is. Zoals het ‘voorkomen, reduceren en compenseren’ principe van WagenPlan. Ofwel, het zoeken naar andere vormen van mobiliteit (voorkomen), het inzetten van elektrische auto’s of deelauto’s (reduceren) en tenslotte het compenseren van CO2-uitstoot door te herinvesteren in groene elektriciteit. Een verhaal dat WagenPlan al jaren als uitgangspunt hanteert. “We krijgen daar de laatste maanden enorm veel vragen over”, aldus directeur Wijnand Akkerman.

White papers

Ook commercieel manager Daniel Hanselaar is enthousiast nu deze duurzame mobiliteitsvisie lijkt te beklijven. WagenPlan heeft op de website het afgelopen jaar diverse whitepapers gepubliceerd over bijvoorbeeld zakelijk elektrisch leasen, het mobiliteitsbudget of over nieuwe mobiliteit. Bij dat laatste staat vooral de mobiliteitsbehoefte van de werknemer centraal. Klantcases en checklists maken het geheel af. “Het raakt een snaar, bedrijven herkennen zich erin. Het is iets wat we al jaren voorstaan. Hoewel we in de uitvoering natuurlijk wel steeds meer kunnen.”

Partnerships

Met ‘meer kunnen’ doelt Hanselaar vooral op de partnerships die WagenPlan is aangegaan om die brede mobiliteit richting de klant te faciliteren. Zo werkt WagenPlan nationaal samen met deelauto-aanbieder Amber die bedrijven mobiliteit garandeert. Op lokaal en regionaal niveau is er Onze Auto. Ook is er, via een partner, een mobiliteitskaart toegevoegd en is er de samenwerking met een aanbieder van e-bikes. “Allemaal partijen die op hun vlak, veelal deeloplossingen op het gebied van brede mobiliteit, de zaken prima voor elkaar hebben. Die producten en diensten integreren we dan in ons aanbod zodat er voor de klant één aanspreekpunt blijft,” aldus Akkerman.

Comfortabel

WagenPlan (4.600 voertuigen) heeft twee moederbedrijven: Athlon en Achmea. Die eerste voor de backoffice. Via Achmea komen Akkerman en Hanselaar binnen bij veel corporate bedrijven. Bovendien gebruikt WagenPlan Achmea voor haar private leasetak. Een comfortabele positie dus, geven de heren toe. Maar de (dagelijkse) uitdagingen blijven. Hanselaar: “Uiteindelijk wil je toe naar één app waarop je een keuze kunt maken uit meerdere mobiliteitsvormen waarbij betalen naar gebruik het principe wordt. Maar ook in dat verhaal lopen we wellicht wat ver voor de troepen uit.”

Foto: Robin Britstra
WagenPlan blijft voor reuring zorgen - Automobielmanagement.nl

WagenPlan blijft voor reuring zorgen

Tien jaar geleden begon leasemaatschappij WagenPlan al met het leasen van elektrische scooters, een eerste elektrische auto (Think!) was er zelfs al in 2007. Een CO2-compensatieprogramma? Ook al ruim 10 jaar. Mobiliteitskaart en deelauto’s? Check! Hoe deze frontrunner op het gebied van mobiliteit voor reuring blijft zorgen.

Een van de valkuilen van een leasemaatschappij die al zo lang het duurzame, brede mobiliteitsverhaal vertelt, is dat ze zelf ervan uitgaan dat dit verhaal inmiddels bekend is. Zoals het ‘voorkomen, reduceren en compenseren’ principe van WagenPlan. Ofwel, het zoeken naar andere vormen van mobiliteit (voorkomen), het inzetten van elektrische auto’s of deelauto’s (reduceren) en tenslotte het compenseren van CO2-uitstoot door te herinvesteren in groene elektriciteit. Een verhaal dat WagenPlan al jaren als uitgangspunt hanteert. “We krijgen daar de laatste maanden enorm veel vragen over”, aldus directeur Wijnand Akkerman.

White papers

Ook commercieel manager Daniel Hanselaar is enthousiast nu deze duurzame mobiliteitsvisie lijkt te beklijven. WagenPlan heeft op de website het afgelopen jaar diverse whitepapers gepubliceerd over bijvoorbeeld zakelijk elektrisch leasen, het mobiliteitsbudget of over nieuwe mobiliteit. Bij dat laatste staat vooral de mobiliteitsbehoefte van de werknemer centraal. Klantcases en checklists maken het geheel af. “Het raakt een snaar, bedrijven herkennen zich erin. Het is iets wat we al jaren voorstaan. Hoewel we in de uitvoering natuurlijk wel steeds meer kunnen.”

Partnerships

Met ‘meer kunnen’ doelt Hanselaar vooral op de partnerships die WagenPlan is aangegaan om die brede mobiliteit richting de klant te faciliteren. Zo werkt WagenPlan nationaal samen met deelauto-aanbieder Amber die bedrijven mobiliteit garandeert. Op lokaal en regionaal niveau is er Onze Auto. Ook is er, via een partner, een mobiliteitskaart toegevoegd en is er de samenwerking met een aanbieder van e-bikes. “Allemaal partijen die op hun vlak, veelal deeloplossingen op het gebied van brede mobiliteit, de zaken prima voor elkaar hebben. Die producten en diensten integreren we dan in ons aanbod zodat er voor de klant één aanspreekpunt blijft,” aldus Akkerman.

Comfortabel

WagenPlan (4.600 voertuigen) heeft twee moederbedrijven: Athlon en Achmea. Die eerste voor de backoffice. Via Achmea komen Akkerman en Hanselaar binnen bij veel corporate bedrijven. Bovendien gebruikt WagenPlan Achmea voor haar private leasetak. Een comfortabele positie dus, geven de heren toe. Maar de (dagelijkse) uitdagingen blijven. Hanselaar: “Uiteindelijk wil je toe naar één app waarop je een keuze kunt maken uit meerdere mobiliteitsvormen waarbij betalen naar gebruik het principe wordt. Maar ook in dat verhaal lopen we wellicht wat ver voor de troepen uit.”

Foto: Robin Britstra