Door de overname van SternLease groeide ALD Automotive dit jaar sterk. Met inmiddels meer dan 70.000 auto’s is ALD Automotive de vierde in Nederland, de grootste in Europa en met 1,7 miljoen auto’s in 43 landen een wereldspeler. Maar het is niet de grootte waarmee ALD Automotive zich van haar concurrenten wil onderscheiden, zegt directeur Jeroen Kruisweg. ALD Automotive wil winnen met goede partnerschappen, een focus op het midden en kleinbedrijf, een goede bedrijfscultuur en veel innovaties.

Mijlpalen in 2019

Volgens Jeroen Kruisweg is de integratie van SternLease goed gelukt. “Het is nu onze taak om de waarden van SternLease vast te houden, want het is een mooi bedrijf met korte lijnen, dat het MKB uitstekend weet te bedienen.” ALD Automotive won dit jaar de Fleet Europe Innovation Award met de ALD Move app, ‘Mobiliteit als een Service’ (MaaS). ALD werd ook gecertificeerd als ‘Great place to work’. Jeroen Kruisweg: “We doen veel aan het verkleinen van de afstand tussen het management en de medewerkers. Medewerkers mogen meediscussiëren tijdens directievergaderingen. Transparantie zorgt op elk niveau voor een goede sfeer in het bedrijf.”

Occasion lease groeit

Verdien je nog aan private lease? “Jazeker, we kunnen scherp calculeren, omdat we slim automatiseren. Private lease zal nog verder stijgen, vooral als daar occasion lease bij komt.” ALD Automotive begon met occasion lease via ALD choice, een oplossing voor (middel)grote vloten. “We dachten dat een kortere leasetermijn interessant zou zijn. Al snel was dertig procent van de ALD choice-contracten occasion lease; een schot in de roos! Wij gunnen auto’s een tweede leaseleven, zodat je straks ook via private lease een V70 kunt leasen van het vierde tot en met het achtste jaar. We houden de auto’s langer op de weg, zodat de risico’s op termijn afnemen.”

Nieuw remarketingcentrum

Dit voorjaar sloeg Jeroen Kruisweg de eerste paal in de grond; het remarketingcentrum in Vuren is nu al operationeel. Het vervangt de locaties in Meerkerk en Nieuwendijk. Met 26.000 vierkante meter is er volop ruimte voor de verkoop, verhuur en lease van ex-leaseauto’s. Geen overbodige luxe, want ALD Automotive verkoopt jaarlijks meer dan tienduizend ex-leaseauto’s. Het remarketingcentrum, de app-innovatie, een ‘great place’ om te werken en de overname en integratie van SternLease zijn volgens Kruisweg oorzaken en geen gevolgen van de groei. Wordt 2020 dan weer zo’n jaar? “Intern zullen we de dienstverlening verder innoveren en digitaliseren. Maar we vinden klantentevredenheid belangrijker dan de groei van het wagenpark. We zetten daarom komend jaar de klant centraal.”