Dit blijkt en meer uit cijfers van VWE/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. Deze toename komt geheel voor rekening van elektrische auto, met Tesla als stralend middelpunt. De dreiging van hogere bijtelling (van 4% naar 8% per 1 januari a.s. voor de eerste 50k euro) heeft de leasemarkt massaal in actie gekregen. Naast de populaire Tesla Model 3 waren in december ook de Audi E-tron, de Hyundai Kona en Nissan Leaf in trek bij de leaserijders.
Over geheel 2019 gezien zijn er 240.629 nieuwe leaseauto’s geregistreerd, 12 procent meer dan in 2018, toen de teller stopte op 214.936 stuks.
Opvallend is dat door de eindspurt van Tesla dit merk in de jaarrangschikking liefst de tweede plaats heeft bereikt. Volkswagen blijft de ijzeren nummer een, maar verliest ruim anderhalf procent marktaandeel en komt uit op 13,3 procent van de leasemarkt. Tesla pakt in 2019 een aandeel van 8,5 procent en laat de nummer drie – Peugeot met 7,1 procent – royaal achter zich.
Grootste verliezers in de leasemarkt zijn in 2019 Opel, Nissan en vooral Renault.
[foto: Niels Singeling]