Je kunt Laurens Keijzer, oprichter van Auto Financier Nederland, in ieder geval niet betichten zonder plan te werken. Zo’n vier jaar geleden startte hij met zijn achtjarenplan, inmiddels zit hij dus op de helft. De doelstellingen zijn exact gehaald. Op naar 2023 wanneer jaarlijks 5000 financial leasecontracten moeten worden afgesloten. Maar wellicht belangrijker: tegen die tijd wil hij zijn zelf ontworpen systeem operationeel hebben waarbij zijn klanten bijvoorbeeld automatisch een bloemetje krijgen als ze vijftig worden. “De basisgedachte is natuurlijk dat de processen hier zo optimaal mogelijk worden gestroomlijnd en dat we de gewonnen tijd ook echt aan de klant kunnen besteden. Mijn klant moet mijn waardering krijgen.”

Beste service-intermediair

Keijzer wil behoren tot de beste service-intermediair van Nederland voor financial lease. Dat begint al bij het adviestraject. Auto Financier Nederland, met ook de website Financial Lease ZZP, feitelijk de handelsnaam van het bedrijf, brengt de financieringen onder bij een van de financiële instellingen waarmee het samenwerkt. Maar voordat de aanvraag wordt ingestuurd, doen Keijzer en zijn team een eerste check. De anekdotes zijn talrijk over startende ondernemers die nog voordat ze maar één factuur verstuurd hebben vanuit hun bedrijf, al een dikke BMW bij Keijzer komen uitzoeken. Die mensen mogen dus hun zinnen verzetten richting een VW Golf of uiteindelijk elders hun heil zoeken. “Klanten staren zich soms ook blind op lage maandtermijnen door hoge slottermijnen en lange looptijden. Ze hebben niet in de gaten dat ze daardoor een te hoge kredietvergoeding betalen. Wij adviseren de klant liever over geen slottermijn en eventueel het verkorten van de looptijd. Ze betalen dan een paar tientjes meer, maar besparen over de looptijd enkele honderden euro’s!”

Techniek delen

Een nieuwe auto leasen kan via Financial Lease ZZP – maar het gros leaset een occasion tot acht jaar oud. Naast de eigen websites bouwt de organisatie ook websites voor derden. Het idee erachter is dat Auto Financier de techniek graag deelt met andere intermediairs en aangesloten dealers. Zij hoeven niet meer de investeringen te doen in techniek en kennis. Op die manier wil Keijzer verder groeien, waardoor ook steeds grotere dealerorganisaties zich aansluiten. “Wij brengen ze klanten, met steeds meer partijen hebben we een bijzondere chemie. Dat is uiteindelijk goud waard!” (BL)

Foto: Robin Britstra