Onderzoek ALD: occasion lease is groeimarkt

Nederlanders zijn steeds meer bereid om zowel zakelijk als privé een tweedehands auto te leasen, zo blijkt uit onderzoek van leasemaatschappij ALD Automotive onder ruim 1.000 respondenten. De prijs is de meest genoemde reden, maar ook duurzaamheid is een belangrijke reden achter de toenemende populariteit van deze vorm van leasing.

Van de respondenten zegt 22% serieus geïnteresseerd te zijn in occasion lease. De interesse onder 50-plussers is het grootst. Van de groep respondenten die aangeven interesse te hebben in tweedehands lease, is de meerderheid (54%) 45 jaar of ouder. Onder beginnende bestuurders is de interesse in occasion lease het laagst. Van de geïnteresseerden is een kleine groep (10%) tussen de 18 en 24 jaar. Daarnaast gaf nog zo’n 13% van alle ondervraagden aan niet op de hoogte te zijn van occasion lease, maar dit wel interessant te vinden.

Lagere kosten voornaamste reden

Een ruime meerderheid (54%) van de duizend respondenten noemt prijs als voornaamste reden om voor occasion lease te kiezen. Een jong gebruikte leaseauto verkeert nog in goede staat, maar wordt tegen een lagere prijs aangeboden dan een spiksplinternieuwe leaseauto. Dat vinden mensen erg interessant aan occasion lease. Als tweede reden wordt de mogelijkheid om een completer uitgeruste leaseauto te rijden genoemd (15%) gevolgd door duurzaamheid met 14 procent. Marketing directeur Lonneke van der Horst: “Auto’s gaan steeds langer mee en dat biedt volop mogelijkheden voor occasion lease. Ook wordt tweedehands leasen steeds meer geaccepteerd. We voorzien een sterke groei de komende jaren.” De top-5 wordt verder aangevuld met de mogelijkheid voor een kortere looptijd van leasecontracten (12%) en de gunstige bijtelling (11%) in het geval van een zakelijke leaseauto.

Automerk minder belangrijk

Opvallend genoeg staat het automerk bij mannen pas op de vierde plaats (17%), pas na de bijbehorende service (35%). Bij vrouwen staat het merk op de vijfde plaats (9%), na de ruimte en comfort van de auto (12%). Dat een leaseauto goed onderhouden is, vinden mensen het belangrijkste aan een occasion leaseauto. Zowel de mannen (40%) als de vrouwen (49%) geven aan de staat van de auto het belangrijkste te vinden. Vrouwen vinden daarna de bijbehorende service het belangrijkste (39%), terwijl mannen eerder naar de lease- of bijtellingskosten kijken (39%).

Onderzoek ALD: occasion lease is groeimarkt - Automobielmanagement.nl

Onderzoek ALD: occasion lease is groeimarkt

Nederlanders zijn steeds meer bereid om zowel zakelijk als privé een tweedehands auto te leasen, zo blijkt uit onderzoek van leasemaatschappij ALD Automotive onder ruim 1.000 respondenten. De prijs is de meest genoemde reden, maar ook duurzaamheid is een belangrijke reden achter de toenemende populariteit van deze vorm van leasing.

Van de respondenten zegt 22% serieus geïnteresseerd te zijn in occasion lease. De interesse onder 50-plussers is het grootst. Van de groep respondenten die aangeven interesse te hebben in tweedehands lease, is de meerderheid (54%) 45 jaar of ouder. Onder beginnende bestuurders is de interesse in occasion lease het laagst. Van de geïnteresseerden is een kleine groep (10%) tussen de 18 en 24 jaar. Daarnaast gaf nog zo’n 13% van alle ondervraagden aan niet op de hoogte te zijn van occasion lease, maar dit wel interessant te vinden.

Lagere kosten voornaamste reden

Een ruime meerderheid (54%) van de duizend respondenten noemt prijs als voornaamste reden om voor occasion lease te kiezen. Een jong gebruikte leaseauto verkeert nog in goede staat, maar wordt tegen een lagere prijs aangeboden dan een spiksplinternieuwe leaseauto. Dat vinden mensen erg interessant aan occasion lease. Als tweede reden wordt de mogelijkheid om een completer uitgeruste leaseauto te rijden genoemd (15%) gevolgd door duurzaamheid met 14 procent. Marketing directeur Lonneke van der Horst: “Auto’s gaan steeds langer mee en dat biedt volop mogelijkheden voor occasion lease. Ook wordt tweedehands leasen steeds meer geaccepteerd. We voorzien een sterke groei de komende jaren.” De top-5 wordt verder aangevuld met de mogelijkheid voor een kortere looptijd van leasecontracten (12%) en de gunstige bijtelling (11%) in het geval van een zakelijke leaseauto.

Automerk minder belangrijk

Opvallend genoeg staat het automerk bij mannen pas op de vierde plaats (17%), pas na de bijbehorende service (35%). Bij vrouwen staat het merk op de vijfde plaats (9%), na de ruimte en comfort van de auto (12%). Dat een leaseauto goed onderhouden is, vinden mensen het belangrijkste aan een occasion leaseauto. Zowel de mannen (40%) als de vrouwen (49%) geven aan de staat van de auto het belangrijkste te vinden. Vrouwen vinden daarna de bijbehorende service het belangrijkste (39%), terwijl mannen eerder naar de lease- of bijtellingskosten kijken (39%).