LeasePlan zag de nettowinst in het laatste kwartaal van vorig jaar met 63 procent toenemen naar 115,2 miljoen euro. Dat zorgde ervoor dat de winstdaling over het hele jaar beperkt bleef tot vijf procent naar 403 miljoen euro.

23 landen

Het leasebedrijf beheerde eind december wereldwijd een vloot van 1.865.200 voertuigen, 2,4 procent meer dan een jaar eerder. CarNext, dat inmiddels actief is in 23 landen met 45 ‘delivery stores’, verkocht over het hele jaar gezien 65.300 voertuigen, een derde meer dan in 2018. De helft daarvan gaat naar andere verkopers – retail – maar het aandeel particuliere klanten neemt wel gestaag toe. Leasebedrijf Car-as-a-Service kon vooral meer zaken doen met het MKB dankzij een online showroom die nu in acht landen beschikbaar is. Bij verzekeringen kon LeasePlan de penetratie naar de eigen vloot tot bijna de helft van alle voertuigen opvoeren.

EV

Het grootste leasebedrijf van Nederland richt zich verder vooral op elektrische voertuigen. De ‘innovatieve EV oplossing, inclusief laadinfrastructuur’, doet het uitstekend in de markt, met name in het bedrijfssegment. Daarbij is LeasePlan zelf actief bezig om de vloot om te schakelen naar elektrische voertuigen. CEO Tex Gunning stelt dat zijn bedrijf een uitstekende uitgangspositie heeft voor versnelde groei in de komende jaren.