‘Equigy kan zorgen voor lagere leasetarieven’

TenneT heeft samen met drie andere netbeheerders in Europa het platform Equigy ontwikkeld. Hiermee kunnen onder meer eigenaren van elektrische auto’s de capaciteit van hun auto’s inschakelen om stroom te leveren aan het net. Particulieren kunnen zo geld verdienen met hun EV. Daarnaast denkt Tennet dat het kan leiden tot lagere leasetarieven.

Berijders met een elektrische auto verslikken zich in de bijtelling

Equigy is ontwikkeld door het Nederlandse Tennet, in samenwerking met Swissgrid (Zwitserland) en Terna (Italië). Eigenaren van elektrische voertuigen in Europa kunnen hiermee volgens het bedrijf ‘op grote schaal actief de flexibele capaciteit van hun auto’s op de energiemarkten aanbieden voor de stabilisatie van het elektriciteitssysteem en zo financieel voordeel behalen aan de energietransitie’.

Geen verdienmodel

Equigy moet onder andere energieleveranciers, autofabrikanten, EV-rijders, leasemaatschappijen en andere belanghebbenden samenbrengen. Tennet wil hiermee nu opschalen. Autofabrikanten, energieleveranciers, fleedowners en leasemaatschappijen worden uitgenodigd zich aan te sluiten. “Daarbij zit er voor ons geen verdienmodel achter. Het doel is om met het oog op de toename van zon- en windenergie het stroomnet stabieler te maken. Elektrische auto’s zijn daar uitermate geschikt voor als opslag en leverancier,” vertelt woordvoerder Eefje van Gorp.

Uitfaseren

Er loopt inmiddels een pilot met Vandebron en Tesla, maar ook fabrikanten als BMW en Nissan doen mee. Daarnaast zijn er gesprekken gaande met meerdere fabrikanten om hun techniek aan te passen. Ook vinden er gesprekken plaats met energieleveranciers. “Zij verbinden uiteindelijk via een app hun EV-rijders met ons platform. Met die app kunnen zij inplannen of hun auto stroom kan leveren, of dat deze moet worden opgeladen. Daar kunnen zij honderden euro’s per jaar mee verdienen.” Het hele proces van aan- en afmelden plus de verrekening via de slimme meter in huis loopt via het Equigy-platform. Dankzij blockchaintechnologie kan niemand inbreken op die transacties en is de veiligheid gewaarborgd laat Van Gorp weten. “Nu willen we gaan opschalen om ook in de toekomst het elektriciteitsnetwerk betrouwbaar te houden en vooral ook om meer stroom te kunnen leveren. Het doel is om uiteindelijk onze gas en kolencentrales uit te kunnen faseren en zo de doelen uit het klimaatakkoord te realiseren.”

Lease

Van Gorp voegt er nog aan toe dat leasemaatschappijen en fleetowners nadrukkelijk worden uitgenodigd om zich op het Equigy-platform aan te sluiten. De propositie is interessant denk zij. “Er zijn al gesprekken gaande. Hét argument om mee te doen is dat het helpt leasemaatschappijen hun tarieven te beheersen. Leaserijders kunnen hun maandbedrag omlaag brengen door stroom te gaan leveren. Met de voorspelde economische dip is dat zeker een gunstig vooruitzicht.”

‘Equigy kan zorgen voor lagere leasetarieven’ - Automobielmanagement.nl

‘Equigy kan zorgen voor lagere leasetarieven’

TenneT heeft samen met drie andere netbeheerders in Europa het platform Equigy ontwikkeld. Hiermee kunnen onder meer eigenaren van elektrische auto’s de capaciteit van hun auto’s inschakelen om stroom te leveren aan het net. Particulieren kunnen zo geld verdienen met hun EV. Daarnaast denkt Tennet dat het kan leiden tot lagere leasetarieven.

Berijders met een elektrische auto verslikken zich in de bijtelling

Equigy is ontwikkeld door het Nederlandse Tennet, in samenwerking met Swissgrid (Zwitserland) en Terna (Italië). Eigenaren van elektrische voertuigen in Europa kunnen hiermee volgens het bedrijf ‘op grote schaal actief de flexibele capaciteit van hun auto’s op de energiemarkten aanbieden voor de stabilisatie van het elektriciteitssysteem en zo financieel voordeel behalen aan de energietransitie’.

Geen verdienmodel

Equigy moet onder andere energieleveranciers, autofabrikanten, EV-rijders, leasemaatschappijen en andere belanghebbenden samenbrengen. Tennet wil hiermee nu opschalen. Autofabrikanten, energieleveranciers, fleedowners en leasemaatschappijen worden uitgenodigd zich aan te sluiten. “Daarbij zit er voor ons geen verdienmodel achter. Het doel is om met het oog op de toename van zon- en windenergie het stroomnet stabieler te maken. Elektrische auto’s zijn daar uitermate geschikt voor als opslag en leverancier,” vertelt woordvoerder Eefje van Gorp.

Uitfaseren

Er loopt inmiddels een pilot met Vandebron en Tesla, maar ook fabrikanten als BMW en Nissan doen mee. Daarnaast zijn er gesprekken gaande met meerdere fabrikanten om hun techniek aan te passen. Ook vinden er gesprekken plaats met energieleveranciers. “Zij verbinden uiteindelijk via een app hun EV-rijders met ons platform. Met die app kunnen zij inplannen of hun auto stroom kan leveren, of dat deze moet worden opgeladen. Daar kunnen zij honderden euro’s per jaar mee verdienen.” Het hele proces van aan- en afmelden plus de verrekening via de slimme meter in huis loopt via het Equigy-platform. Dankzij blockchaintechnologie kan niemand inbreken op die transacties en is de veiligheid gewaarborgd laat Van Gorp weten. “Nu willen we gaan opschalen om ook in de toekomst het elektriciteitsnetwerk betrouwbaar te houden en vooral ook om meer stroom te kunnen leveren. Het doel is om uiteindelijk onze gas en kolencentrales uit te kunnen faseren en zo de doelen uit het klimaatakkoord te realiseren.”

Lease

Van Gorp voegt er nog aan toe dat leasemaatschappijen en fleetowners nadrukkelijk worden uitgenodigd om zich op het Equigy-platform aan te sluiten. De propositie is interessant denk zij. “Er zijn al gesprekken gaande. Hét argument om mee te doen is dat het helpt leasemaatschappijen hun tarieven te beheersen. Leaserijders kunnen hun maandbedrag omlaag brengen door stroom te gaan leveren. Met de voorspelde economische dip is dat zeker een gunstig vooruitzicht.”