Beschikbaarheid, planning en batterijlaadniveau bepalen momenteel het laadschema en de inzet van de auto’s binnen een vloot. De actuele leeftijd van de batterij wordt hierin niet meegenomen. Amber en TNO zijn er nu achtergekomen dat een ritplanning die daar wél rekening mee houdt kan bijdragen aan accukwaliteit op langere termijn – en daarmee een effectieve manier is om de totale kosten te verlagen.
Haalbaarheid
Uit het onderzoek blijkt dat er vooral voordelen te behalen zijn door langzamer op te laden, de batterij voor te verwarmen of juist te koelen en de batterij te laten rusten op een lager laadniveau, als de auto niet in gebruik is. Hoe groot de winst in levensduur exact is, blijkt niet uit dit onderzoek. Daarmee is ook de economische haalbaarheid niet in exacte termen uit te drukken.
Leasekosten
Het is dus aan de gebruikers – zoals Amber – om te beslissen of de nu geteste strategie verdere ontwikkeling verdient. Belangrijkste horde daarbij voor Amber is dat de leasemaatschappij de overgebleven batterijcapaciteit nog niet meeneemt in de leasekosten. “Het resultaat van ons onderzoek geeft alle aanleiding om de batterijlevensduur met relevante partijen zoals leasemaatschappijen te bespreken,” aldus sr. projectmanager Roel de Natris van TNO.
Levensduur maximaliseren
Ook Amber ziet kansen voor vervolgstappen. “Om een toekomst te verwezenlijken waarin het elektrisch voertuig dominant is, is het verlagen van de totale gebruikskosten van elektrische voertuigen cruciaal”, zegt CTO Joep Sloot. “Een effectieve manier om deze kosten te verlagen is het maximaliseren van de levensduur van de batterij en we hebben gezien dat dat kan.